Home / Luchtvaart / Crisis KLM-partner Jet groeit

Crisis KLM-partner Jet groeit

Crisis KLM-partner Jet groeit

Jet Airways, de Indiase partner van KLM en Air France, is verder in de problemen geraakt. Van de 119 vliegtuigen staan er nu 78 aan de grond, zeggen media in India, omdat Jet de kosten niet meer kan opbrengen. Intussen dreigen de piloten met een staking.

De Indiase regering heeft deze week groot alarm geslagen rond Jet Airways. Hoewel het een private maatschappij betreft, waarin de staat geen aandeel heeft, maakt New Delhi zich zorgen over de banen van de 20.000 mensen bij de carrier.

Jet kwam vorig jaar in de problemen door de felle concurrentieslag op de binnenlandse markt van India. Het bedrijf heeft nu een schuld van omgerekend meer dan een miljard dollar en kan ook de rente niet meer opbrengen, zodat de schuld almaar stijgt.

Vanaf begin dit jaar houdt Jet vliegtuigen aan de grond, waarvan het de operationele kosten, zoals de lease, niet meer kon betalen. Week na week is dit aantal gegroeid. Momenteel zou Jet effectief nog 41 vliegtuigen in gebruik hebben.

Van alle kanten
De druk op de onderneming komt van alle kanten. Zo dreigen de piloten, die sinds januari geen loon meer hebben ontvangen, met acties. Hun vakbond eist vóór het eind van deze maand dat de achterstallige salarissen worden betaald, anders leggen de vliegers het werk neer.

En consumenten in India zijn boos op Jet vanwege de vele geannuleerde vluchten. De carrier zegt geen geld te hebben om passagiers te compenseren.

Voor Air France-KLM is de dreigende ondergang van Jet Airways ook slecht nieuws. Eind 2017 sloten Air France en KLM in Mumbai een joint venture met Jet over vervoer tussen India en Europa. Op dat moment was er nog geen vuiltje aan de lucht.

Air France-KLM heeft de afgelopen tijd benadrukt dat de problemen van Jet op de binnenlandse markt liggen en niet in de jv zitten, want die zou winstgevend zijn. Maar als Jet Airways failiet gaat is het ook einde verhaal voor de jv met Air France-KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

24/06/2019

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en…

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

21/06/2019

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio Iran…

Belang Delta in Korean Air

Belang Delta in Korean Air

20/06/2019

Delta Air Lines heeft een belang van 4,3 procent genomen in de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air. Delta wil de deelname binnenkort opvoeren naar tien procent, maar wacht…

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

20/06/2019

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten…