Home / Luchtvaart / Crisis KLM-partner Jet groeit

Crisis KLM-partner Jet groeit

Crisis KLM-partner Jet groeit

Jet Airways, de Indiase partner van KLM en Air France, is verder in de problemen geraakt. Van de 119 vliegtuigen staan er nu 78 aan de grond, zeggen media in India, omdat Jet de kosten niet meer kan opbrengen. Intussen dreigen de piloten met een staking.

De Indiase regering heeft deze week groot alarm geslagen rond Jet Airways. Hoewel het een private maatschappij betreft, waarin de staat geen aandeel heeft, maakt New Delhi zich zorgen over de banen van de 20.000 mensen bij de carrier.

Jet kwam vorig jaar in de problemen door de felle concurrentieslag op de binnenlandse markt van India. Het bedrijf heeft nu een schuld van omgerekend meer dan een miljard dollar en kan ook de rente niet meer opbrengen, zodat de schuld almaar stijgt.

Vanaf begin dit jaar houdt Jet vliegtuigen aan de grond, waarvan het de operationele kosten, zoals de lease, niet meer kon betalen. Week na week is dit aantal gegroeid. Momenteel zou Jet effectief nog 41 vliegtuigen in gebruik hebben.

Van alle kanten
De druk op de onderneming komt van alle kanten. Zo dreigen de piloten, die sinds januari geen loon meer hebben ontvangen, met acties. Hun vakbond eist vóór het eind van deze maand dat de achterstallige salarissen worden betaald, anders leggen de vliegers het werk neer.

En consumenten in India zijn boos op Jet vanwege de vele geannuleerde vluchten. De carrier zegt geen geld te hebben om passagiers te compenseren.

Voor Air France-KLM is de dreigende ondergang van Jet Airways ook slecht nieuws. Eind 2017 sloten Air France en KLM in Mumbai een joint venture met Jet over vervoer tussen India en Europa. Op dat moment was er nog geen vuiltje aan de lucht.

Air France-KLM heeft de afgelopen tijd benadrukt dat de problemen van Jet op de binnenlandse markt liggen en niet in de jv zitten, want die zou winstgevend zijn. Maar als Jet Airways failiet gaat is het ook einde verhaal voor de jv met Air France-KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….