Home / Luchtvaart / Crisis bij Cathay verergert: ook chairman Slosar stapt op

Crisis bij Cathay verergert: ook chairman Slosar stapt op

Crisis bij Cathay verergert: ook chairman Slosar stapt op

Na het vertrek van de CEO van Cathay Pacific in augustus stapt binnenkort ook voorzitter John Slosar op, zo heeft hij bekendgemaakt. De airline uit Hongkong zit klem tussen politieke druk uit China enerzijds en sympathie op de werkvloer voor de democratie-beweging in de stad anderzijds. Cathay dreigt hierdoor onbestuurbaar te worden.

Slosar blijft nog aan tot de volgende board meeting van 6 november. Zijn opvolger zal Patrick Healy zijn, een ervaren manager van de Britse groep Swire, de grootste aandeelhouder van Cathay.

Het opstappen van Slosar is het gevolg van de politieke onrust die Hongkong al maanden in de greep houdt, met massa-demonstraties elk weekeinde. Hongkong is sinds 1997 een deel van de communistische eenpartijstaat China, maar mag tot 2047 democratisch blijven. Veel inwoners van de stad vinden dat de centrale regering in Beijing nu al morrelt aan hun rechten en komen daartegen in opstand.

De regering van Hongkong, die in feite aan de leiband van Beijing loopt, trok gisteren de omstreden uitleveringswet aan China in, maar de geest lijkt uit de fles: de democratische beweging meer garanties.

Hogg
Waar plaatst dit Cathay Pacific? In de eerste weken van de demonstraties, in juni en juli, verbood de directie onder leiding van CEO Rupert Hogg van de airline haar werknemers om deel te nemen. Dit was ook de lijn van China, die de protesten consequent ‘illegaal’ noemt en sancties oplegt aan bedrijven die daar anders over denken. Overheidsdiensten uit China boycotten inmiddels Cathay.

Maar toen Hogg personeel wilde ontslaan dat ‘pro-democratie’ was kreeg hij het deksel op de neus: veel werknemers dragen de protesten een warm hart toe. De demonstratie hadden zich inmiddels ook uitgebreid tot de luchthaven van Hongkong. Medio augustus trok Hogg hieruit zijn conclusies en legde zijn functie neer.

Het leek er toen op dat chairman John Slosar nog volledig achter de Chinese lijn stond en bereid was samen met de nieuwe CEO, Augustus Tang, hard op te treden tegen dissidente werknemers.

Memo
Maar Slosar is kennelijk teruggekomen op die stellingname. In een memo aan het personeel liet hij gisteren in het midden wat zijn beweegredenen zijn om op te stappen. Wel stak hij de staff een hart onder de riem door te verwijzen naar ‘de meest exceptionele en meest uitdagende periode’ uit de geschiedenis van Cathay. ‘Ik begrijp heel goed dat deze situatie tot grote zorgen leidt over de toekomst. Maar bij een airline is volatiliteit de norm. Wij hebben altijd te maken met geopolitieke en zakelijke onzekerheden.’

Voor Cathay komt de onrust op een zeer ongelegen moment. De airline stond er de afgelopen jaren niet goed voor, tegen de trend van de internationale luchtvaart in, mede door grote fouten in het hedgingsbeleid. Juist de eerste helft van dit jaar slaagde Cathay er weer in zwarte cijfers te schrijven. Maar de winst zal in de tweede jaarhelft vrijwel zeker verdampen als gevolg van de onrust.

One-tier
Cathay kent een zogeheten one tier board: de Chief Executive Officer en andere uitvoerende bestuurders zitten in één board met de non-executive toezichthouders, waarvan de voorzitter de belangrijkste is. In Nederland is een two tier board gebruikelijk: de toezichthouders heten hierin commissarissen, die in een aparte raad zitten.

De termen zijn enigszins verwarrend: de voorzitter in de one tier board is niet de bestuursvoorzitter, want dat is synoniem voor CEO. De functie van chairman/ voorzitter bij bedrijven als Cathay komt het dichtst in de buurt van de voorzitter van de raad van commissarissen in Nederlandse bedrijven, zoals KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Londen-Sydney in 19 uur en 19 minuten

Londen-Sydney in 19 uur en 19 minuten

17/11/2019

Van Londen naar Sydney in één keer. Volgens de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas wordt dat over drie jaar werkelijkheid, als tenminste een proefvlucht half november de economische en fysieke haalbaarheid aantoont….

City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…