Home / Luchtvaart / Crisis bij Cathay verergert: ook chairman Slosar stapt op

Crisis bij Cathay verergert: ook chairman Slosar stapt op

Crisis bij Cathay verergert: ook chairman Slosar stapt op

Na het vertrek van de CEO van Cathay Pacific in augustus stapt binnenkort ook voorzitter John Slosar op, zo heeft hij bekendgemaakt. De airline uit Hongkong zit klem tussen politieke druk uit China enerzijds en sympathie op de werkvloer voor de democratie-beweging in de stad anderzijds. Cathay dreigt hierdoor onbestuurbaar te worden.

Slosar blijft nog aan tot de volgende board meeting van 6 november. Zijn opvolger zal Patrick Healy zijn, een ervaren manager van de Britse groep Swire, de grootste aandeelhouder van Cathay.

Het opstappen van Slosar is het gevolg van de politieke onrust die Hongkong al maanden in de greep houdt, met massa-demonstraties elk weekeinde. Hongkong is sinds 1997 een deel van de communistische eenpartijstaat China, maar mag tot 2047 democratisch blijven. Veel inwoners van de stad vinden dat de centrale regering in Beijing nu al morrelt aan hun rechten en komen daartegen in opstand.

De regering van Hongkong, die in feite aan de leiband van Beijing loopt, trok gisteren de omstreden uitleveringswet aan China in, maar de geest lijkt uit de fles: de democratische beweging meer garanties.

Hogg
Waar plaatst dit Cathay Pacific? In de eerste weken van de demonstraties, in juni en juli, verbood de directie onder leiding van CEO Rupert Hogg van de airline haar werknemers om deel te nemen. Dit was ook de lijn van China, die de protesten consequent ‘illegaal’ noemt en sancties oplegt aan bedrijven die daar anders over denken. Overheidsdiensten uit China boycotten inmiddels Cathay.

Maar toen Hogg personeel wilde ontslaan dat ‘pro-democratie’ was kreeg hij het deksel op de neus: veel werknemers dragen de protesten een warm hart toe. De demonstratie hadden zich inmiddels ook uitgebreid tot de luchthaven van Hongkong. Medio augustus trok Hogg hieruit zijn conclusies en legde zijn functie neer.

Het leek er toen op dat chairman John Slosar nog volledig achter de Chinese lijn stond en bereid was samen met de nieuwe CEO, Augustus Tang, hard op te treden tegen dissidente werknemers.

Memo
Maar Slosar is kennelijk teruggekomen op die stellingname. In een memo aan het personeel liet hij gisteren in het midden wat zijn beweegredenen zijn om op te stappen. Wel stak hij de staff een hart onder de riem door te verwijzen naar ‘de meest exceptionele en meest uitdagende periode’ uit de geschiedenis van Cathay. ‘Ik begrijp heel goed dat deze situatie tot grote zorgen leidt over de toekomst. Maar bij een airline is volatiliteit de norm. Wij hebben altijd te maken met geopolitieke en zakelijke onzekerheden.’

Voor Cathay komt de onrust op een zeer ongelegen moment. De airline stond er de afgelopen jaren niet goed voor, tegen de trend van de internationale luchtvaart in, mede door grote fouten in het hedgingsbeleid. Juist de eerste helft van dit jaar slaagde Cathay er weer in zwarte cijfers te schrijven. Maar de winst zal in de tweede jaarhelft vrijwel zeker verdampen als gevolg van de onrust.

One-tier
Cathay kent een zogeheten one tier board: de Chief Executive Officer en andere uitvoerende bestuurders zitten in één board met de non-executive toezichthouders, waarvan de voorzitter de belangrijkste is. In Nederland is een two tier board gebruikelijk: de toezichthouders heten hierin commissarissen, die in een aparte raad zitten.

De termen zijn enigszins verwarrend: de voorzitter in de one tier board is niet de bestuursvoorzitter, want dat is synoniem voor CEO. De functie van chairman/ voorzitter bij bedrijven als Cathay komt het dichtst in de buurt van de voorzitter van de raad van commissarissen in Nederlandse bedrijven, zoals KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…