Home / Luchtvaart / Coronagevaar aan boord is groter dan IATA voorgeeft

Coronagevaar aan boord is groter dan IATA voorgeeft

Coronagevaar aan boord is groter dan IATA voorgeeft

De kans op coronabesmetting tijdens een vlucht is niet zo klein als IATA onlangs voorgaf, zegt een Amerikaanse expert, wiens onderzoek de brancheorganisatie gebruikte als ‘bewijs’ voor haar stelling.

IATA hield op 8 oktober een media-sessie met Airbus, Boeing en Embraer, de drie grootste vliegtuigbouwers. Strekking: de kans op besmetting met corona tijdens een vliegreis is verwaarloosbaar klein. De organisatoren verwezen naar “recent onderzoek van Freedman en Wilder-Smith.”

David O. Freedman en Annelies Wilder-Smith zijn twee internationale experts op het gebied van infectieziektes, zoals corona. De Amerikaan Freedman zegt nu tegen persbureau Reuters dat hij de conclusies van IATA c.s. niet deelt. De specialist uit Birmingham, Alabama, sloeg daarom de uitnodiging van de brancheorganisatie af om bij hun media-event aanwezig te zijn.

IATA en vliegtuigbouwers telden op basis van eigen onderzoek “slechts 44 mogelijke gevallen van besmetting aan boord op 1,2 miljard reizigers,” waarmee de kans op besmetting kleiner zou zijn dan te worden getroffen door de bliksem, aan de grond wel te verstaan, zo stelden ze.

Freedman noemt dit “slechte wiskunde” van IATA omdat volgens hem “vrijwel niemand” na afloop van een vliegreis op het virus is of wordt getest. “De absentie van bewijs is nog geen bewijs van absentie.” Bovendien telde IATA gemakshalve de maanden januari en februari 2020 mee, toen het virus wereldwijd nog nauwelijks was verspreid en er volop werd gereisd.

Hoestbui
Henry Wu, hoogleraar aan de Emory School of Medicine in Atlanta, zet tegenover Reuters ook vraagtekens bij het onderzoek van IATA, Airbus, Boeing en Embraer, die alle vier belang hebben bij positief nieuws.

De vliegtuigbouwers voerden klinische testen uit om te kijken hoe aerosolen zich kunnen verspreiden na een hoestbui. Hieruit bleek dat zonder mondkapje 0,13 procent van de druppels terechtkwam in het gezichtsgebied van passagiers in de nabijheid. Mét gezichtsbedekking daalde dit naar 0,02 procent. Voor Wu maakt dit duidelijk dat mondkapjes wel degelijk effect hebben, maar ook dat ze dus een minimale hoeveelheid vocht doorlaten, terwijl onbekend is, zo benadrukte hij, welke dosis besmetting oplevert.

Vooral op lange vluchten neemt de kans op overdracht van het virus toe. Henry Wu: “Het is een simpele optelsom. Een vlucht van tien uur geeft tien keer zoveel risico als een vlucht van één uur.” Hij bepleit daarom het onbezet laten van middenstoelen. De hoogleraar ziet nog wel comparatief lichtpuntje voor de luchtvaart: “Een commerciële vlucht is waarschijnlijk een van de veiligste openbare ruimtes. Een paar uur doorbrengen in een drukke bar is veel riskanter.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…

FNV-actie Schiphol dreigt

FNV-actie Schiphol dreigt

13/10/2021

FNV dreigt met acties bij afhandelingsbedrijven op Schiphol. In een brief schrijft de vakcentrale dat de arbeidsomstandigheden ‘snel’ moeten verbeteren, na een zomer waarin het ‘aan alle kanten mis ging.’…