Home / Luchtvaart / Consumentenbond sleept KLM voor de rechter

Consumentenbond sleept KLM voor de rechter

Consumentenbond sleept KLM voor de rechter

De Consumentenbond en KLM zijn het in onderling overleg niet eens geworden over afschaffing van de no-show voorwaarden van de airline. De bond ‘sleept’ KLM daarom voor de rechter, zo zegt ze.

De Consumentenbond gaf vorige maand aan de no-show clausule van KLM onrechtmatig te vinden, omdat deze ‘onredelijk bezwarend’ is voor consumenten. De clausule geldt voor tickets die bestaan uit verschillende reisonderdelen, bijvoorbeeld een heen- en een terugvlucht, een rondreis of een vlucht met overstap. Wanneer een passagier voor een van die delen niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject.

Indien de klant toch gebruik wil maken van het restant van zijn vlucht, bijvoorbeeld de retourreis, dan rekent KLM volgens de Consumentenbond ‘een forse extra bijdrage’. Deze kan oplopen tot 3.000 euro.

Sommatie
De twee partijen gingen na een sommatiebrief van de Consumentenbond in december, om de tafel zitten in een poging het meningsverschil uit te praten. Dit heeft niets opgeleverd, zegt de bond, die nu de rechter zal vragen deze algemene voorwaarde van KLM nietig te verklaren.

Bart Combée, directeur Consumentenbond zegt in een verklaring: “De balans tussen wat luchtvaartmaatschappijen mogen en consumenten moeten is volledig scheef. Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald. Het geld voor de niet-gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel.”

Europese aanpak
De Consumentenbond werkt samen met Europese zusterorganisaties, tegen het no-show beleid van verscheidene luchtvaartmaatschappijen. Behalve KLM zijn dat British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin Atlantic.

De organisaties willen dat het verbod op de clausule wordt opgenomen in de Europese wet inzake passagiersrechten. Combée: “De behandeling van die passagiersrechten ligt al jaren stil. Dat is zuur, want nu ben je genoodzaakt om per vliegtuigmaatschappij de zaak voor de rechter te brengen. Bovendien is het niet gezegd dat als je je recht haalt in Nederland, de luchtvaartmaatschappij zijn voorwaarden ook aanpast voor reizigers uit andere landen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….