Home / Luchtvaart / Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

KLM en andere airlines in Nederland negeren op grote schaal de Europese regels voor restitutie, zegt de Consumentenbond vrijdag na eigen onderzoek. Het is vaak ‘onmogelijk’ om geld terug te krijgen.

De bond wijst erop dat volgens een Europese verordening (EU 261) consumenten recht hebben op restitutie als de vervoerder de reis annuleert. “Dit geldt voor het volledige bedrag, ook voor extra’s zoals stoelreserveringen, bagage- en boekingskosten. Veel Europese vliegmaatschappijen houden zich hieraan, maar Nederlandse maatschappijen lappen ze massaal aan hun laars.”

De Consumentenbond noemt enkele carriers die zich wel aan de restitutieregels houden, zoals Alitalia, British Airways, easyjet, Vueling en Norwegian. De Europese Commissie heeft onlangs bepaald dat airlines vanwege de coronacrisis voorlopig ook vouchers mogen geven in plaats van restitutie, maar dat EU 261 verder van kracht blijft. Consumenten die hun geld terug willen, hebben daar recht op.

Weinig
In de praktijk komt daar volgens de Consumentenbond in Nederland weinig van terecht: “KLM en Transavia (een dochtermaatschappij van KLM, red.) geven standaard een tegoedbon. Transavia biedt reizigers alleen geld terug aan als hun geannuleerde vlucht ná 3 juni gepland stond. Dat scheelt de maatschappij veel geld, omdat het vanaf 4 juni weer veel vluchten uitvoert. Bij KLM krijgen alleen consumenten die van of naar China, Israël, de VS of Zuid-Korea zouden vliegen op verzoek geld terug. Dit geldt ook voor passagiers van wie de vlucht na 14 mei is geannuleerd.” Bij Corendon en Tui fly, die vooral in het leisure segment zitten, is de situatie niet veel beter, zegt de bond.

Verder constateert de Consumentenbond dat er met de vouchers van KLM ‘veel mis’ is. “Verplichte toeslagen voor de boeking, ruimbagage en stoelreserveringen zijn niet bij de vouchers inbegrepen. Om ook die kosten terug te krijgen, moesten consumenten aparte vouchers aanvragen. KLM zegt dat nu te hebben opgelost, maar is daar niet duidelijk over naar haar passagiers.”

Ongelooflijk
Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond, zegt in een verklaring: “Dit is ongelooflijk. Op alle mogelijke manieren is de luchtvaartmaatschappijen al duidelijk gemaakt wat de regels zijn. Wij deden dat, de Europese Commissie sprak zich erover uit en zelfs minister Van Nieuwenhuizen, die de maatschappijen aanvankelijk in hun handelswijze steunde, kwam daarvan terug. Maar deze bedrijven hebben lak aan de regels. Wat ons betreft is de tijd rijp voor strenge handhaving.’

Het schenden van de restitutieregels en gedoe met de vouchers is nog niet alles, ook het omboeken van vluchten is volgens de Consumentenbond verre van soepel: “Corendon, Transavia en TUI fly handelen in strijd met de wet bij omboeken. Volgens de Europese verordening moeten reizigers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, maar bij Corendon, Transavia en TUI fly moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…