Home / Luchtvaart / Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

KLM en andere airlines in Nederland negeren op grote schaal de Europese regels voor restitutie, zegt de Consumentenbond vrijdag na eigen onderzoek. Het is vaak ‘onmogelijk’ om geld terug te krijgen.

De bond wijst erop dat volgens een Europese verordening (EU 261) consumenten recht hebben op restitutie als de vervoerder de reis annuleert. “Dit geldt voor het volledige bedrag, ook voor extra’s zoals stoelreserveringen, bagage- en boekingskosten. Veel Europese vliegmaatschappijen houden zich hieraan, maar Nederlandse maatschappijen lappen ze massaal aan hun laars.”

De Consumentenbond noemt enkele carriers die zich wel aan de restitutieregels houden, zoals Alitalia, British Airways, easyjet, Vueling en Norwegian. De Europese Commissie heeft onlangs bepaald dat airlines vanwege de coronacrisis voorlopig ook vouchers mogen geven in plaats van restitutie, maar dat EU 261 verder van kracht blijft. Consumenten die hun geld terug willen, hebben daar recht op.

Weinig
In de praktijk komt daar volgens de Consumentenbond in Nederland weinig van terecht: “KLM en Transavia (een dochtermaatschappij van KLM, red.) geven standaard een tegoedbon. Transavia biedt reizigers alleen geld terug aan als hun geannuleerde vlucht ná 3 juni gepland stond. Dat scheelt de maatschappij veel geld, omdat het vanaf 4 juni weer veel vluchten uitvoert. Bij KLM krijgen alleen consumenten die van of naar China, Israël, de VS of Zuid-Korea zouden vliegen op verzoek geld terug. Dit geldt ook voor passagiers van wie de vlucht na 14 mei is geannuleerd.” Bij Corendon en Tui fly, die vooral in het leisure segment zitten, is de situatie niet veel beter, zegt de bond.

Verder constateert de Consumentenbond dat er met de vouchers van KLM ‘veel mis’ is. “Verplichte toeslagen voor de boeking, ruimbagage en stoelreserveringen zijn niet bij de vouchers inbegrepen. Om ook die kosten terug te krijgen, moesten consumenten aparte vouchers aanvragen. KLM zegt dat nu te hebben opgelost, maar is daar niet duidelijk over naar haar passagiers.”

Ongelooflijk
Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond, zegt in een verklaring: “Dit is ongelooflijk. Op alle mogelijke manieren is de luchtvaartmaatschappijen al duidelijk gemaakt wat de regels zijn. Wij deden dat, de Europese Commissie sprak zich erover uit en zelfs minister Van Nieuwenhuizen, die de maatschappijen aanvankelijk in hun handelswijze steunde, kwam daarvan terug. Maar deze bedrijven hebben lak aan de regels. Wat ons betreft is de tijd rijp voor strenge handhaving.’

Het schenden van de restitutieregels en gedoe met de vouchers is nog niet alles, ook het omboeken van vluchten is volgens de Consumentenbond verre van soepel: “Corendon, Transavia en TUI fly handelen in strijd met de wet bij omboeken. Volgens de Europese verordening moeten reizigers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, maar bij Corendon, Transavia en TUI fly moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knokpartij op KLM-vlucht

Knokpartij op KLM-vlucht

03/08/2020

In een vliegtuig van KLM dat afgelopen vrijdag op weg was naar Ibiza heeft zich een vechtpartij tussen passagiers voorgedaan. Aanleiding zou de weigering zijn geweest van enkele van hen…

Akkoord bij BA: lager loon

Akkoord bij BA: lager loon

01/08/2020

De piloten van British Airways hebben ingestemd met een tijdelijke loonsverlaging van twintig procent. Er vallen ook 270 gedwongen ontslagen, wel veel minder dan de directie aanvankelijk wilde. Het akkoord…

Elbers: lagere lonen moeten

Elbers: lagere lonen moeten

31/07/2020

KLM maakt de grootste crisis ooit door en moet daarom hard ingrijpen, ook in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit zei topman Pieter Elbers vrijdag tijdens een videoconferentie met de…

KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM schrapt tot 5.000 banen

31/07/2020

KLM heeft vrijdagochtend bekendgemaakt 4.500 tot 5.000 banen te zullen schrappen als gevolg van de coronacrisis, waarvan 1.500 gedwongen ontslagen. De airline leed in het tweede kwartaal een verlies van…

Fors verlies Air France-KLM 

Fors verlies Air France-KLM 

30/07/2020

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van 2,6 miljard euro. Dit heeft het Frans-Nederlandse concern donderdagavond bekendgemaakt. Door de corona-crisis daalde het aantal vervoerde passagiers met…