Home / Luchtvaart / Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

Consumentenbond: KLM lapt restitutieregels aan haar laars

KLM en andere airlines in Nederland negeren op grote schaal de Europese regels voor restitutie, zegt de Consumentenbond vrijdag na eigen onderzoek. Het is vaak ‘onmogelijk’ om geld terug te krijgen.

De bond wijst erop dat volgens een Europese verordening (EU 261) consumenten recht hebben op restitutie als de vervoerder de reis annuleert. “Dit geldt voor het volledige bedrag, ook voor extra’s zoals stoelreserveringen, bagage- en boekingskosten. Veel Europese vliegmaatschappijen houden zich hieraan, maar Nederlandse maatschappijen lappen ze massaal aan hun laars.”

De Consumentenbond noemt enkele carriers die zich wel aan de restitutieregels houden, zoals Alitalia, British Airways, easyjet, Vueling en Norwegian. De Europese Commissie heeft onlangs bepaald dat airlines vanwege de coronacrisis voorlopig ook vouchers mogen geven in plaats van restitutie, maar dat EU 261 verder van kracht blijft. Consumenten die hun geld terug willen, hebben daar recht op.

Weinig
In de praktijk komt daar volgens de Consumentenbond in Nederland weinig van terecht: “KLM en Transavia (een dochtermaatschappij van KLM, red.) geven standaard een tegoedbon. Transavia biedt reizigers alleen geld terug aan als hun geannuleerde vlucht ná 3 juni gepland stond. Dat scheelt de maatschappij veel geld, omdat het vanaf 4 juni weer veel vluchten uitvoert. Bij KLM krijgen alleen consumenten die van of naar China, Israël, de VS of Zuid-Korea zouden vliegen op verzoek geld terug. Dit geldt ook voor passagiers van wie de vlucht na 14 mei is geannuleerd.” Bij Corendon en Tui fly, die vooral in het leisure segment zitten, is de situatie niet veel beter, zegt de bond.

Verder constateert de Consumentenbond dat er met de vouchers van KLM ‘veel mis’ is. “Verplichte toeslagen voor de boeking, ruimbagage en stoelreserveringen zijn niet bij de vouchers inbegrepen. Om ook die kosten terug te krijgen, moesten consumenten aparte vouchers aanvragen. KLM zegt dat nu te hebben opgelost, maar is daar niet duidelijk over naar haar passagiers.”

Ongelooflijk
Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond, zegt in een verklaring: “Dit is ongelooflijk. Op alle mogelijke manieren is de luchtvaartmaatschappijen al duidelijk gemaakt wat de regels zijn. Wij deden dat, de Europese Commissie sprak zich erover uit en zelfs minister Van Nieuwenhuizen, die de maatschappijen aanvankelijk in hun handelswijze steunde, kwam daarvan terug. Maar deze bedrijven hebben lak aan de regels. Wat ons betreft is de tijd rijp voor strenge handhaving.’

Het schenden van de restitutieregels en gedoe met de vouchers is nog niet alles, ook het omboeken van vluchten is volgens de Consumentenbond verre van soepel: “Corendon, Transavia en TUI fly handelen in strijd met de wet bij omboeken. Volgens de Europese verordening moeten reizigers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, maar bij Corendon, Transavia en TUI fly moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grote daling CO2 in Europa

Grote daling CO2 in Europa

28/01/2021

De CO2-uitstoot door het luchtverkeer was vorig jaar in Europese landen 57 procent lager dan in 2019. Dit blijkt uit cijfers van Eurocontrol. Nederland zat met min 41,2 procent onder…

Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…