Home / Luchtvaart / Compensatie CO2 Air France 

Compensatie CO2 Air France 

Compensatie CO2 Air France 

Air France zal vanaf 1 januari 2020 de CO2-uitstoot van haar binnenlandse vluchten volledig compenseren. Dit heeft de partner van KLM vandaag bekendgemaakt.

De airline laat het dus niet langer aan de vrijwilligheid van passagiers over, maar zegt ‘pro-actief’ te zullen optreden. Air France zal deelnemen aan milieuprojecten die zijn gecertificeerd door ‘erkende organisaties’, zegt zij.

‘Zaken- of leisure reizigers kunnen op deze manier binnen Frankrijk klimaatneutraal reizen,’ aldus  Air France in een verklaring. De maatschappij voert momenteel rond de 450 binnenlandse vluchten per dag uit en transporteert daarbij 57.000 passagiers.

‘We moeten de overgang naar een meer duurzame vorm van luchtvervoer naar een hoger niveau tillen,’ zegt Anne Rigail, de CEO van Air France. ‘We hebben onszelf nieuwe, ambitieuze doelen gesteld om de uitstoot aan CO2 verder te reduceren.’

Zuinige vloot
Behalve de deelname aan compensatieprojecten, zoals herbebossing en duurzame energie-opwekking, zal Air France ook de eigen vloot zuiniger maken. Het doel is om over tien jaar het brandstofverbruik te hebben teruggebracht tot minder dan drie liter per passagier per kilometer. Dat komt neer op een halvering van de uitstoot aan broeikasgassen.

Air France komt voorts met een milieuprogramma gericht op de corporate customers: zij krijgen de optie om vrijwillig de gehele uitstoot van de reis, op de korte, medium en lange afstand, te compenseren via de airline.

Afvalscheiding
Vanaf vandaag hanteert Air France ook afvalscheiding aan boord. Plastic, karton, aluminium en glas worden na de vlucht afzonderlijk ingezameld en aan de grond verwerkt. Air France had eerder al besloten het gebruik van eenmalige plastic verpakkingen stop te zetten, vanaf eind dit jaar. Volgens de airline scheelt dat 1.300 ton afval per jaar.

Ten slotte neemt Air France ook deel aan de Solar Impulse Foundation, een organisatie die het gebruik van zonne-energie en andere alternatieve energiebronnen voor de luchtvaart onderzoekt en bevordert.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…