Home / Luchtvaart / China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8 vliegtuigen in dienst.

Hoe hoog de compensatieclaim is, hebben de Chinese maatschappijen niet bekendgemaakt. Sinds begin maart staan alle MAX-toestellen aan de grond nadat binnen vijf maanden twee vliegtuigen van dit type, van Lion Air en Ethiopian, waren neergestort. Hierbij kwam alle inzittenden, 346 in totaal, om het leven.

De Chinese autoriteiten legden op 10 maart als eersten een vliegverbod op voor de MAX. In de dagen daarna volgde de rest van de wereld. De afleveringen van nieuwe MAX-en is sindsdien opgeschort

Hoewel het onderzoek naar de twee crashes nog niet is afgerond, zijn er veel aanwijzingen dat de oorzaak in beide gevallen bij de software ligt van een anti-stall systeem aan boord. Boeing heeft de fouten in erkend en zegt dat er een nieuw programma is geschreven. Maar dit zal eerst moeten worden getest en gecertificeerd en dat kan nog maanden  duren. Intussen kan de MAX niet vliegen.

China Southern Airlines, een belangrijke partner van Air France-KLM, is vooral de dupe. De carrier had op het moment van de ‘grounding’ 24 Boeing MAX-en in dienst en nog eens 56 in bestelling. Air China bezit vijftien Boeing 737 MAX-en, met een uitstaande order voor dertig. China Eastern, ook een partner van Air France-KLM heeft drie MAX-en en moet nog 36 toestellen ontvangen. Ook andere Chinese airlines hebben de MAX in dienst.

In Nederland heeft alleen TUI fly drie Boeing MAX-en in de vloot.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…