Home / Luchtvaart / China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8 vliegtuigen in dienst.

Hoe hoog de compensatieclaim is, hebben de Chinese maatschappijen niet bekendgemaakt. Sinds begin maart staan alle MAX-toestellen aan de grond nadat binnen vijf maanden twee vliegtuigen van dit type, van Lion Air en Ethiopian, waren neergestort. Hierbij kwam alle inzittenden, 346 in totaal, om het leven.

De Chinese autoriteiten legden op 10 maart als eersten een vliegverbod op voor de MAX. In de dagen daarna volgde de rest van de wereld. De afleveringen van nieuwe MAX-en is sindsdien opgeschort

Hoewel het onderzoek naar de twee crashes nog niet is afgerond, zijn er veel aanwijzingen dat de oorzaak in beide gevallen bij de software ligt van een anti-stall systeem aan boord. Boeing heeft de fouten in erkend en zegt dat er een nieuw programma is geschreven. Maar dit zal eerst moeten worden getest en gecertificeerd en dat kan nog maanden  duren. Intussen kan de MAX niet vliegen.

China Southern Airlines, een belangrijke partner van Air France-KLM, is vooral de dupe. De carrier had op het moment van de ‘grounding’ 24 Boeing MAX-en in dienst en nog eens 56 in bestelling. Air China bezit vijftien Boeing 737 MAX-en, met een uitstaande order voor dertig. China Eastern, ook een partner van Air France-KLM heeft drie MAX-en en moet nog 36 toestellen ontvangen. Ook andere Chinese airlines hebben de MAX in dienst.

In Nederland heeft alleen TUI fly drie Boeing MAX-en in de vloot.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….