China Airlines heeft vandaag haar eerste Airbus A350 ontvangen. De breed lachende topman Nuan-Hsuan Ho van de Taiwanese luchtvaartmaatschappij toonde zich tegenover Zakenreis een tevreden man over de nieuwe aanwinst.
China Airlines, een partner van KLM in SkyTeam, heeft veertien bestelde A350’s (Airbus A350XWB voluit – Extra Wide Body) besteld van de 900-variant. Ho begroette het eerste toestel in het aflevercentrum van Airbus in Toulouse. Met de Airbus A350 in de vloot introduceert de luchtvaartmaatschappij een aantal directe vluchten tussen Taiwan en Europa.
Het vandaag gepresenteerde toestel vliegt vanmiddag naar Taipei. Aan het eind van de maand wordt het toestel opgenomen in de dienstregeling. Eerst voor vluchten binnen Azië. In december dit jaar wordt het toestel ingezet voor een nieuwe non-stop verbinding tussen Amsterdam en Taipei. De tussenstop in Bangkok komt dan te vervallen.
Naast Amsterdam krijgt ook Rome een directe verbinding. De twee andere Europese bestemmingen van China Airlines, Wenen en Frankfurt, waren al non-stop maar zullen ook door de A350 worden bediend. Later zal de A350-900 ook op de Pacifica, Canada en andere nieuwe bestemmingen in Europa en Noord-Amerika worden ingezet. De directe vluchten verkorten de reistijd tussen Taiwan en Europa met vier uur en zijn van ‘groot strategisch belang’ zegt de airline.
Nieuwe vloot
De A350 is onderdeel van de vlootvernieuwing van China Airlines. Veertien A350’s zijn nu besteld, met een optie op nog eens zes. Daarnaast zijn eerder al tien nieuwe Boeing 777-300ER’s besteld. De toestellen vervangen de A340-300 en Boeing 747-400 toestellen.
De A350 is voor de Taiwanese luchtvaartmaatschappij ingericht als 306-zitter. Met 32 stoelen in Premium Business Class in een 1-2-1 configuratie en met full flat beds. De stoelen in de business class zijn voorzien van driepuntsgordels. In premium economy class is ruimte voor 31 extra comfortabele stoelen in een 2-3-2 opstelling. De economy class biedt plaats aan 243 passagiers. Zij zitten in slim line stoelen die staan opgesteld in 3-3-3 configuratie. In de Economy Class zijn twaalf sets stoelen zogenoemde ‘family couches’, waarop een volwassene met twee kinderen iets comfortabeler kunnen reizen doordat de kinderen de mogelijkheid hebben te gaan liggen.
De cabine vertoont gelijkenissen met het interieur van China Airlines nieuwe Boeing 777-300ER’s, maar is lichter dankzij het tapijt met een patroon van getekende kaki, het symbool van “aanhoudende welvaart” in het Chinees. Het ontwerp komt terug in de zijpanelen in de businessclass suites. Ook beschikt de business class over een ‘Sky Bistro’, de tegenhanger van de Sky Lounge in de 777 business class. In de Sky Bistro hebben business class passagiers zelf toegang tot koffie en snacks.
In totaal vliegt China Airlines zestien keer per week tussen Taipei en Europa. Vier vluchten per week vanaf Amsterdam, drie keer per week vanaf Wenen en twee keer per week vanaf Rome. Op Frankfurt wordt de frequentie verhoogd naar zeven vluchten per week.

