Home / Luchtvaart / Chaos bij Ryanair

Chaos bij Ryanair

Chaos bij Ryanair

Ryanair moet tot eind oktober ruim tweeduizend vluchten annuleren door een stuwmeer aan verlofdagen bij de piloten. Topman O’Leary erkent de ‘chaos door eigen toedoen.’ De schade is enorm, zowel in geld als in reputatie.

Planners van de Ierse prijsvechter dachten voorafgaand aan het zomerseizoen slim te zijn door piloten te vragen verlofdagen uit te stellen om zo de drukke roosters te kunnen vullen. Maar uitstel is geen afstel: veel piloten van Ryanair nemen deze herfst alsnog verlof waardoor de carrier met een gebrek aan personeel in de cockpit komt te zitten.

Wat de planafdeling van Ryanair namelijk over het hoofd heeft gezien is een wijziging in de Ierse wetgeving. Tot nu toe liep het verlofjaar bij de airline parallel aan het gebroken boekjaar, van 1 april tot en met 31 maart. Onder druk van de Ierse luchtvaartautoriteit laat Ryanair het verlof nu samenvallen met het kalenderjaar. In 2017 betekent dit dat alle vakantiedagen van de staf moeten worden opgemaakt tussen april en december, met een tekort aan werkend personeel als gevolg.

Ryanair, in aantallen passagiers en vliegbewegingen de grootste airline van Europa, ziet zich nu gedwongen rond de vijftig vluchten per dag te annuleren en is daar inmiddels mee begonnen. Reizigers krijgen kort van te voren per mail te horen dat hun vlucht niet doorgaat.

Hoewel de veranderde wetgeving dus de aanleiding vormt, erkende topman Michael O’Leary deze week ruiterlijk dat Ryanair  er ‘zelf een puinhoop van heeft gemaakt.’ Hij voegde er wel aan toe dat het maar op een ‘zeer beperkt’ aantal vluchten gaat, gezien de grootte van de maatschappij, maar het kwaad is geschied.

EU 261
Volgens een berekening van de Financial Times zal de financiële schade ten minste 20 miljoen euro bedragen. Passagiers hebben namelijk overeenkomstig Europese wetgeving (EU regel 261) recht op een compensatiebedrag van minimaal 250 euro, onafhankelijk van de ticketprijs. De meeste tickets bij Ryanair zijn goedkoper en dus moet de airline hier aanzienlijk op toeleggen. Bovendien moet voor gestrande reizigers onderdak en verblijf worden betaald.

Groter dan de financiële impact kan de reputatieschade uitpakken. Ryanair, Michael O’Leary voorop, is er al jaren als de kippen bij om concurrenten als British Airways en KLM de maat te nemen, maar heeft er nu zelf een potje van gemaakt. Hoe consumenten hier op langere termijn mee om gaan is de vraag.

Ryanair zegt geen gebrek aan piloten als zodanig te hebben en zweert dat de annuleringsgolf noodgedwongen plaatsvindt en zich niet zal herhalen. Maar er zijn ook signalen dat piloten weglopen bij Ryanair voor betere contracten elders. Zo zegt Norwegian, een long haul low cost carrier, de afgelopen tijd rond de 140 piloten van Ryanair te hebben gestrikt. Ryanair is momenteel actief op zoek naar nieuw vliegend personeel, zowel in de cockpit als de cabine, met forse bonussen als lokkertjes.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….