Home / Luchtvaart / Cathay zet A350-1000 in met lagere geluidsuitstoot

Cathay zet A350-1000 in met lagere geluidsuitstoot

Cathay zet A350-1000 in  met lagere geluidsuitstoot

Cathay Pacific vloog vandaag voor het eerst met de Airbus A350-1000 op Schiphol. Tegen Zakenreis zegt Marco van Naarden, country ‘lead’ en head of sales Benelux dat dit toestel veel minder geluid produceert dan de Boeing 777-300ER die Cathay tot nu toe op de route vanuit Hongkong inzette.

De ‘next standard’ noemt Van Naarden de A350. Het toestel is door Cathay ook meer toegesneden op de zakelijke markt dan de Boeing 777-300ER. Het aantal stoelen in business class is gestegen van 40 naar 46. In totaal zijn er het vliegtuig 334 stoelen, zes minder dan in de 777.

Cathay liet vandaag aan de gate op Schiphol een snelle blik toe aan boord van de Airbus. Zoals mag worden verwacht van een toestel dat nog geen week oud is, ziet de cabine er vlekkeloos uit. Cathay heeft een naam hoog te houden met haar stoelen en on board service. De Business Class en Premium Economy Class zijn gerestyled en dat geldt ook voor de Economy Class, waarin opvallend grote bagage-bakken zitten.

Hoge load factor
De load factor op de route AMS-HKG vice versa ligt boven de negentig procent, zegt Marco van Naarden. “We trekken behalve de reizigers tussen Hongkong en Amsterdam veel overstap-verkeer van en naar China en Vietnam.”

En de zuinigheid van de A350? Van Naarden claimt 50 procent minder geluid en 25 procent minder brandstofverbruik. In een officiële opgave uit november dit jaar zegt Airbus dat de A350 veertig procent stiller is dan ‘de vorige generatie vliegtuigen.’ De fabrikant noemt geen toesteltypes, maar de in grootte vergelijkbare ‘vorige generatie’ is de Boeing 777 en  de Airbus A330. Het brandstofverbruik houdt Airbus inderdaad op 25 procent lager dan de eerdere vliegtuigtypes. Dit betekent ook een kwart minder uitstoot van broeikasgassen.

Boeing 777 blijft belangrijkste
Cathay heeft zeven A350-1000’s in gebruik, met dertien in bestelling. Van de iets kleinere A350-900 heeft Cathay er 22 in dienst en zes in bestelling. De Boeing 777 is overigens nog steeds het belangrijkste werkpaard van Cathay, met zeventig stuks in dienst, in drie varianten (777-200, -300 en 300ER).

Ondanks de hoge kwaliteit van het product, deed Cathay het in 2016-2017  financieel gezien niet goed. Vooral het hedging-beleid (van brandstof) pakte verkeerd uit. Hoe gaat het nu? Van Naarden: “Al is 2018 een veel beter jaar geweest, we zitten nog niet waar we willen, maar zijn wel op de goede weg.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Zorgen IATA om Brexit

Zorgen IATA om Brexit

16/01/2019

IATA maakt zich grote zorgen over Brexit, na de afwijzing van de UK-EU deal door het Britse parlement. Met nog twee maanden te gaan weten airlines volgens topman Alexandre de…

Ticket blunders bij Cathay

Ticket blunders bij Cathay

14/01/2019

Cathay Pacific heeft voor de tweede keer in korte tijd tickets in First Class per ongeluk verkocht voor een economy tarief. Afgelopen weekeinde bood Cathay stoelen aan tussen Lissabon en…

Samenwerking BZ en ANVR

Samenwerking BZ en ANVR

14/01/2019

Het ministerie van Buitenlandse Zaken en de ANVR gaan intensiever samenwerken om de assistentie aan Nederlandse reizigers te verbeteren. Dit heeft Stef Blok, de verantwoordelijke minister, vandaag bekendgemaakt. Voortaan komen…