Home / Luchtvaart / Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg, evenmin als de politieke spanningen in Hongkong.

Cathay maakte in H1 van 2019 een winst van omgerekend 172 miljoen dollar; in 2018 was er nog verlies over de vergelijkbare periode: 33,6 miljoen. Cathay heeft enkele moeilijke, verliesgevende jaren achter de rug, waarbij de airline de schuld voor een deel bij zichzelf legde. Zo pakte het hedgen van brandstof verkeerd uit.

Met een nieuw management slaagde de flag carrier van Hongkong erin zich weer op te richten en dat blijkt uit de cijfers. Maar nu komt het gevaar voor de airline van buiten en wel van twee kanten: de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en door de politieke onrust in Hongkong zelf.

Democratie
Er hebben al maanden massademonstraties plaats in Hongkong, gericht tegen de toenemende invloed van de centrale regering in Beijing. De Britse kroonkolonie Hongkong werd in 1997 overgedragen aan de eenpartijstaat China, onder de voorwaarde dat de stad tot 2047 een autonome koers mocht varen, in een pluriform parlement, onder de noemer ‘Eén land, twee systemen.’

Maar een deel van de inwoners van Hongkong vreest dat de lange arm van de communistische partij nu al bezig is in te grijpen. De afgelopen jaren hadden regelmatig betogingen plaats tegen plannen van de Chinese machthebbers.

Escalatie
Vorige maand escaleerde de situatie toen bekend werd dat er een uitleveringsverdrag voor criminelen zou komen met de centrale regering. Er kwamen felle demonstraties tegen deze wet. Onder ‘criminelen’ verstaat de Volksrepubliek namelijk ook mensen met een andere mening dan die van de partij. En in Hongkong bestond daarom de vrees dat dissidenten zouden worden overgedragen aan Beijing.

Hoewel de leiders van Hongkong de wet op de uitlevering onder druk van de betogers hebben opgeschort, zijn de protesten voor behoud van democratie doorgegaan. Afgelopen maandag werd er massaal gehoor gegeven aan de oproep voor een algemene staking, die ook de luchthaven trof. Cathay moest meer dan 150 vluchten annuleren.

Bij aanhoudende onrust in Hongkong zal ook de vraag naar tickets dalen, met alle gevolgen van dien voor Cathay. Vanuit het buitenland zijn reizigers gewaarschuwd op te passen in Hongkong. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag geeft voor heel Hong Kong nog steeds wel een ‘groen reisadvies’ dat wil zeggen: geen bijzondere risico’s.

Maar in de app en op de site van BuZa staat ook een waarschuwing: “Er vinden regelmatig demonstraties plaats [in Hongkong, red.]. Deze eindigen vaak in geweld. Het openbaar vervoer raakt rond demonstraties regelmatig ontregeld. Wees alert. Vermijd samenscholingen en mogelijke confrontaties van de demonstranten en de politie.”

Grenzen
Welke kant het op zal gaan met de protesten is de vraag. Er lijkt een grote groep pro-democratie inwoners te zijn in Hongkong, die niet van plan is in te binden. Intussen heeft het centrale gezag in Beijing al aangegeven dat er ‘grenzen’ zijn. Zullen de Chinese machthebbers het leger inzetten? Dertig jaar geleden, in 1989, werd een soortgelijk democratischer protest in Beijing met veel geweld gesmoord.

Handelsoorlog
Ook de huidige handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China lijkt de luchtvaartbranche in Hongkong niet voorbij te zullen gaan. De twee grootste handelsnaties ter wereld hebben elkaar de afgelopen maanden over en weer invoerheffingen opgelegd, waardoor het vrachtvervoer ernstige schade aan het oplopen is.

Cathay Pacific is de grootste cargo-airline van Azië en staat wereldwijd op de vierde plaats (na FedEx, Emirates en UPS). Vrachtvervoer is een belangrijke inkomstenbron voor Cathay.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….