Home / Luchtvaart / Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is bezig met een grote reorganisatie, die echter nog geen vruchten heeft afgeworpen.

Cathay zegt dat ‘toegenomen concurrentie’ ertoe heeft geleid dat er niet genoeg tickets zijn verkocht. De opbrengsten uit het passagiersvervoer daalden met 3,9 procent. “Fundamentele structurele veranderingen in de luchtvaart blijven de operationele ruimte voor ons negatief beïnvloeden,” zei voorzitter John Slosar in een verklaring.

Analisten in Hongkong wijzen er echter op dat de luchtvaartindustrie, zoals ook andere bedrijfstakken, in een vrij economisch systeem altijd te maken heeft met concurrentie en dat die niet als een excuus kan worden gebruikt voor eigen falen.

Hedging pakt verkeerd uit
Zakenreis was onlangs nog op bezoek bij Cathay in Hongkong. Conclusie: de carrier heeft een goed product, maar werd de afgelopen jaren slecht gemanaged. Zo voerde Cathay een catastrofaal hedgingbeleid (termijninkopen van brandstof tegen een vaste prijs), waardoor de scherpe daling van de olieprijs aan de neus van de airline voorbijging. Het verlies in de hedging bedroeg in 2015 bijna een miljard euro en nog eens een miljard in 2016.

Het effect is ook comparatief: concurrerende airlines die niet of nauwelijks hedgen behaalden juist wel een voordeel en kunnen lagere brandstofkosten vertalen in een lagere ticketprijs. Veel Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hedgen niet en zijn dus spekkopers bij een dalende olieprijs.

Omdat het aantal vervoerde passagiers van Cathay wel is blijven stijgen is bezuinigen op vliegend personeel of de vloot vooralsnog geen optie. Daarom snijdt Pacific in de administratieve laag door geleidelijk ‘afscheid’ te nemen van 190 managers en ongeveer 400 personeelsleden in het ‘back office.’

In totaal werken er 30.000 mensen bij het bedrijf. In aantallen maakt de ingreep aan de top niet zoveel verschil, maar omdat het om goedbetaalde staf gaat zet de operatie toch zoden aan de dijk. Cathay gaat ervan uit met de afvloeiing in drie jaar tijd omgerekend 500 miljoen euro te kunnen besparen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…