Home / Luchtvaart / Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is bezig met een grote reorganisatie, die echter nog geen vruchten heeft afgeworpen.

Cathay zegt dat ‘toegenomen concurrentie’ ertoe heeft geleid dat er niet genoeg tickets zijn verkocht. De opbrengsten uit het passagiersvervoer daalden met 3,9 procent. “Fundamentele structurele veranderingen in de luchtvaart blijven de operationele ruimte voor ons negatief beïnvloeden,” zei voorzitter John Slosar in een verklaring.

Analisten in Hongkong wijzen er echter op dat de luchtvaartindustrie, zoals ook andere bedrijfstakken, in een vrij economisch systeem altijd te maken heeft met concurrentie en dat die niet als een excuus kan worden gebruikt voor eigen falen.

Hedging pakt verkeerd uit
Zakenreis was onlangs nog op bezoek bij Cathay in Hongkong. Conclusie: de carrier heeft een goed product, maar werd de afgelopen jaren slecht gemanaged. Zo voerde Cathay een catastrofaal hedgingbeleid (termijninkopen van brandstof tegen een vaste prijs), waardoor de scherpe daling van de olieprijs aan de neus van de airline voorbijging. Het verlies in de hedging bedroeg in 2015 bijna een miljard euro en nog eens een miljard in 2016.

Het effect is ook comparatief: concurrerende airlines die niet of nauwelijks hedgen behaalden juist wel een voordeel en kunnen lagere brandstofkosten vertalen in een lagere ticketprijs. Veel Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hedgen niet en zijn dus spekkopers bij een dalende olieprijs.

Omdat het aantal vervoerde passagiers van Cathay wel is blijven stijgen is bezuinigen op vliegend personeel of de vloot vooralsnog geen optie. Daarom snijdt Pacific in de administratieve laag door geleidelijk ‘afscheid’ te nemen van 190 managers en ongeveer 400 personeelsleden in het ‘back office.’

In totaal werken er 30.000 mensen bij het bedrijf. In aantallen maakt de ingreep aan de top niet zoveel verschil, maar omdat het om goedbetaalde staf gaat zet de operatie toch zoden aan de dijk. Cathay gaat ervan uit met de afvloeiing in drie jaar tijd omgerekend 500 miljoen euro te kunnen besparen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Airbus A321neo voor easyJet

Airbus A321neo voor easyJet

18/07/2018

EasyJet heeft vandaag op de Farnborough Airshow haar eerste Airbus A321neo geïntroduceerd. Topman Johan Lundgren bevestigt aan boord tegen Zakenreis dat het toestel ook zal worden ingezet op vluchten van…

Singapore op 1 in 2018

Singapore op 1 in 2018

17/07/2018

Singapore Airlines heeft op de lijst van beste airlines van Skytrax de eerste plaats ‘heroverd’ op Qatar Airways. Garuda schoof een plek op, naar negen. KLM klom drie plaatsen en…

Goede zaken op Farnborough

Goede zaken op Farnborough

17/07/2018

Op de Farnborough Airshow bij Londen, die gisteren is begonnen, zijn tot nu toe goede zaken gedaan. Vliegtuigfabrikanten konden de eerste twee dagen voor 95,5 miljard dollar aan orders bijschrijven….

Schrapt KLM de dutyfree?

Schrapt KLM de dutyfree?

17/07/2018

KLM overweegt in navolging van Amerikaanse carriers de verkoop van dutyfree aan boord te stoppen, schrijft website TRBusiness. Om die reden zou de Boutique Magnifique, een event voor de cabin…

Chinese jv Air France-KLM

Chinese jv Air France-KLM

17/07/2018

Air France, KLM, China Southern Airlines en Xiamen Airlines smeden hun twee bestaande joint ventures om tot één jv. Air France-KLM zegt hiermee haar positie op de Chinese markt te…