Home / Luchtvaart / Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is bezig met een grote reorganisatie, die echter nog geen vruchten heeft afgeworpen.

Cathay zegt dat ‘toegenomen concurrentie’ ertoe heeft geleid dat er niet genoeg tickets zijn verkocht. De opbrengsten uit het passagiersvervoer daalden met 3,9 procent. “Fundamentele structurele veranderingen in de luchtvaart blijven de operationele ruimte voor ons negatief beïnvloeden,” zei voorzitter John Slosar in een verklaring.

Analisten in Hongkong wijzen er echter op dat de luchtvaartindustrie, zoals ook andere bedrijfstakken, in een vrij economisch systeem altijd te maken heeft met concurrentie en dat die niet als een excuus kan worden gebruikt voor eigen falen.

Hedging pakt verkeerd uit
Zakenreis was onlangs nog op bezoek bij Cathay in Hongkong. Conclusie: de carrier heeft een goed product, maar werd de afgelopen jaren slecht gemanaged. Zo voerde Cathay een catastrofaal hedgingbeleid (termijninkopen van brandstof tegen een vaste prijs), waardoor de scherpe daling van de olieprijs aan de neus van de airline voorbijging. Het verlies in de hedging bedroeg in 2015 bijna een miljard euro en nog eens een miljard in 2016.

Het effect is ook comparatief: concurrerende airlines die niet of nauwelijks hedgen behaalden juist wel een voordeel en kunnen lagere brandstofkosten vertalen in een lagere ticketprijs. Veel Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hedgen niet en zijn dus spekkopers bij een dalende olieprijs.

Omdat het aantal vervoerde passagiers van Cathay wel is blijven stijgen is bezuinigen op vliegend personeel of de vloot vooralsnog geen optie. Daarom snijdt Pacific in de administratieve laag door geleidelijk ‘afscheid’ te nemen van 190 managers en ongeveer 400 personeelsleden in het ‘back office.’

In totaal werken er 30.000 mensen bij het bedrijf. In aantallen maakt de ingreep aan de top niet zoveel verschil, maar omdat het om goedbetaalde staf gaat zet de operatie toch zoden aan de dijk. Cathay gaat ervan uit met de afvloeiing in drie jaar tijd omgerekend 500 miljoen euro te kunnen besparen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….