
KLM heeft een eerste vlucht uitgevoerd met ‘cargo seat bags’ waardoor vliegtuigen sneller kunnen overschakelen tussen de vracht- en passagiersfunctie. Het bedrijf gaat voorlopig door met de ‘cargo-in-cabin’ vluchten.
De cargo seat bags zijn ontwikkeld samen met leverancier Trip & Co. KLM zegt dat het “een gebruiksvriendelijk, eenvoudig te installeren en te verwijderen product” is. De voordelen die het bedrijf noemt: de tassen beschermen het interieur beter, verdubbelen de laadcapaciteit van de stoelen en maken het laden & losser lichter. “Met deze oplossing is de cabine in een uur weer gereed voor passagiers.”
De eerste vlucht volgens dit concept was de KL896, die dinsdag op Schiphol aankwam vanuit Shanghai met in de cabine 172 cargo seat bags gevuld met medische hulpmiddelen zoals corona test kits.
Belly
Door de coronacrisis ligt het grootste deel van het personenverkeer sinds maart/april 2020 stil. De vraag naar vrachtvervoer bleef echter wel op peil, maar door het aan de grond blijven van veel passagiersvliegtuigen viel ook veel ruimcapaciteit (belly) weg. KLM en andere maatschappijen vliegen daarom veelvuldig met ‘cargo in cabin.’ Aanvankelijk zette KLM hier ook nog de Boeing 747-combi’s voor in, maar deze toestellen zijn inmiddels definitief afgedankt. Het zijn nu de Boeing 777’s in de vloot die dienst doen als vrachtkisten.
“Aangezien deze vliegtuigen ook voor passagiers worden gebruikt, moet het laden en lossen van dozen op passagiersstoelen met de grootste voorzichtigheid gebeuren om de vliegveiligheid te waarborgen en om schade aan het interieur, de stoelen en entertainmentsystemen te voorkomen,” zegt KLM. De nieuw ontwikkelde tassen moeten daarbij helpen.

