Home / Luchtvaart / Cargo Air France-KLM zakt minder hard dan de passage

Cargo Air France-KLM zakt minder hard dan de passage

Cargo Air France-KLM zakt minder hard dan de passage

De vrachtdivisie van Air France-KLM heeft in 2020 het volume zien dalen met 20,8 procent naar 880.000 ton. De cargovraag steeg voor de branche als geheel, maar de Frans-Nederlandse combine beschikt over te weinig full freighters om daarbij een grote rol te kunnen spelen.

Het vrachtvervoer van Air France-KLM daalde veel minder hard dan de passage, waar de teruggang vorig jaar 69 procent was, gemeten in RPK’s, revenue passenger kilometers. Vóór de coronacrisis vervoerde Air France-KLM veel goederen aan boord van passagiersvliegtuigen (belly), maar door de pandemie staat het grootste deel van die vloot aan de grond. Met name het intercontinentale verkeer, met de grootste toestellen en de meeste vraag naar vrachtruimte, is getroffen door de crisis.

Mini-cargo
Air France-KLM zei donderdag bij de online presentatie van de jaarcijfers dat het verlies aan bellycapaciteit deels is gecompenseerd door extra vracht te vervoeren met de full freighters, waarvan het bedrijf er zes in de vloot heeft (vier Boeing 747-400F’s en twee Boeing 777-F’s). Ook zette Air France-KLM ‘mini-cargo-vluchten’ in, ook wel ‘cargo-in-cabin’ genoemd: passagiersvliegtuigen die zowel in het ruim als in de cabine vracht vervoeren en geen passagiers.

Topman Ben Smith zei donderdag dat er geen plannen zijn om passagiersvliegtuigen permanent om te bouwen tot ‘vrachtkisten.’ Het bedrijf rekent er op in 2024 weer dezelfde capaciteit stoelen te kunnen aanbieden als in topjaar 2019. Wel met een kleinere vloot: het aantal vliegtuigen zal krimpen met 7 procent.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….