
De vrachtdivisie van Air France-KLM heeft in 2020 het volume zien dalen met 20,8 procent naar 880.000 ton. De cargovraag steeg voor de branche als geheel, maar de Frans-Nederlandse combine beschikt over te weinig full freighters om daarbij een grote rol te kunnen spelen.
Het vrachtvervoer van Air France-KLM daalde veel minder hard dan de passage, waar de teruggang vorig jaar 69 procent was, gemeten in RPK’s, revenue passenger kilometers. Vóór de coronacrisis vervoerde Air France-KLM veel goederen aan boord van passagiersvliegtuigen (belly), maar door de pandemie staat het grootste deel van die vloot aan de grond. Met name het intercontinentale verkeer, met de grootste toestellen en de meeste vraag naar vrachtruimte, is getroffen door de crisis.
Mini-cargo
Air France-KLM zei donderdag bij de online presentatie van de jaarcijfers dat het verlies aan bellycapaciteit deels is gecompenseerd door extra vracht te vervoeren met de full freighters, waarvan het bedrijf er zes in de vloot heeft (vier Boeing 747-400F’s en twee Boeing 777-F’s). Ook zette Air France-KLM ‘mini-cargo-vluchten’ in, ook wel ‘cargo-in-cabin’ genoemd: passagiersvliegtuigen die zowel in het ruim als in de cabine vracht vervoeren en geen passagiers.
Topman Ben Smith zei donderdag dat er geen plannen zijn om passagiersvliegtuigen permanent om te bouwen tot ‘vrachtkisten.’ Het bedrijf rekent er op in 2024 weer dezelfde capaciteit stoelen te kunnen aanbieden als in topjaar 2019. Wel met een kleinere vloot: het aantal vliegtuigen zal krimpen met 7 procent.
