Home / Luchtvaart / Cargo Air France-KLM zakt minder hard dan de passage

Cargo Air France-KLM zakt minder hard dan de passage

Cargo Air France-KLM zakt minder hard dan de passage

De vrachtdivisie van Air France-KLM heeft in 2020 het volume zien dalen met 20,8 procent naar 880.000 ton. De cargovraag steeg voor de branche als geheel, maar de Frans-Nederlandse combine beschikt over te weinig full freighters om daarbij een grote rol te kunnen spelen.

Het vrachtvervoer van Air France-KLM daalde veel minder hard dan de passage, waar de teruggang vorig jaar 69 procent was, gemeten in RPK’s, revenue passenger kilometers. Vóór de coronacrisis vervoerde Air France-KLM veel goederen aan boord van passagiersvliegtuigen (belly), maar door de pandemie staat het grootste deel van die vloot aan de grond. Met name het intercontinentale verkeer, met de grootste toestellen en de meeste vraag naar vrachtruimte, is getroffen door de crisis.

Mini-cargo
Air France-KLM zei donderdag bij de online presentatie van de jaarcijfers dat het verlies aan bellycapaciteit deels is gecompenseerd door extra vracht te vervoeren met de full freighters, waarvan het bedrijf er zes in de vloot heeft (vier Boeing 747-400F’s en twee Boeing 777-F’s). Ook zette Air France-KLM ‘mini-cargo-vluchten’ in, ook wel ‘cargo-in-cabin’ genoemd: passagiersvliegtuigen die zowel in het ruim als in de cabine vracht vervoeren en geen passagiers.

Topman Ben Smith zei donderdag dat er geen plannen zijn om passagiersvliegtuigen permanent om te bouwen tot ‘vrachtkisten.’ Het bedrijf rekent er op in 2024 weer dezelfde capaciteit stoelen te kunnen aanbieden als in topjaar 2019. Wel met een kleinere vloot: het aantal vliegtuigen zal krimpen met 7 procent.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…