Home / Luchtvaart / CAPA kraakt Air France af

CAPA kraakt Air France af

CAPA kraakt Air France af

CAPA heeft weinig lof voor Air France. De organisatie vraagt zich af waarom Boost er moet komen, terwijl Air France-KLM met KLM al een divisie heeft met lagere kosten en hoge productiviteit.

CAPA, een onafhankelijk internationaal kenniscentrum voor de luchtvaart, noemt Air France de ‘zwakke schakel’ binnen de Frans-Nederlandse combinatie. “Hoewel groter dan KLM, heeft Air France sinds de fusie van 2004 steeds een lagere marge van de operationele winst gehad,” stelt CAPA. “Cruciaal is dat, ondanks verbeteringen, Air France gebukt gaat onder een lagere arbeidsproductiviteit en hogere eenheidskosten dan KLM en branchegenoten.” Volgens CAPA is de winstmarge van Air France een van de laagste onder Europese airlines.

“De slechte financiële prestaties van Air France staan de groei in de weg.” CAPA constateert dat binnen Air France-KLM ‘politieke overwegingen strategische ontwikkelingen kunnen beïnvloeden’, een verwijzing naar het controlerend belang dat de Franse staat nog altijd heeft in de onderneming. Niettemin is ‘de logica waar de beschikbare middelen tot de beste opbrengsten’ leiden wel boven komen drijven en dat is in de ‘divisie’ KLM.

“De groei van KLM, zowel in capaciteit als opbrengst – vooral gedurende de laatste vijf jaar – was veel beter dan die van Air France. Het is steeds moeilijker een terugkeer naar groei van Air France voor ogen te krijgen zonder een aanzienlijke verhoging van de arbeidsproductiviteit.”

Bonden zijn tegen Boost
Air France-KLM lanceerde in november 2016 het plan voor een eigen low cost long haul carrier, onder de werknaam Boost. Deze airline zou helemaal door Air France moeten worden aangestuurd. Maar het is er tot nu toe niet van gekomen, vooral door tegenwerking van de vakbonden die hebben geëist dat de crew dezelfde beloning krijgt als bij het moederbedrijf. Hoe ‘Boost’ dan kosten kan besparen is een raadsel.

CAPA zegt dat een airline als Boost, met lagere kosten en een hogere productiviteit, niettemin van ‘vitaal belang’ is voor Air France. “Echter, de ambities voor het zogeheten Boost-project zijn beperkt. En dat terwijl Air France-KLM al een airline in huis heeft die lagere kosten paart aan een hogere productiviteit. It’s called KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…

VCK Travel in zee met RPPC

VCK Travel in zee met RPPC

25/02/2020

VCK Travel is deze maand lid geworden van Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), het netwerk van havenbedrijven in de Maasstad. VCK is ooit ontstaan vanuit de haven en het reisbedrijf…

Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….