Home / Luchtvaart / Cao-overleg geklapt, stakingsdreiging Transavia neemt toe

Cao-overleg geklapt, stakingsdreiging Transavia neemt toe

Cao-overleg geklapt, stakingsdreiging Transavia neemt toe

Het cao-overleg bij Transavia is vrijdagochtend geklapt. Vliegersverbond VNV heeft de maatschappij een ultimatum gesteld. Als niet voor zaterdag 13.00 uur wordt ingegaan op de VNV-eisen, dan volgen stakingsacties, wellicht al in de drukke krokusvakantie.

Na twee dagen finale onderhandelingen gingen Transavia en VNV vrijdagochtend vroeg zonder resultaat uit elkaar gegaan. Het vliegersverbond heeft nu een cao-eis op tafel gelegd, waar Transavia niet op zal ingaan – de maatschappij vindt de voorstellen veel te ver gaan. Zo wil VNV tot eind 2019 tenminste inflatiecorrectie, wat neerkomt op een salarisstijging van zeker 6 procent. Ook wil de bond een hogere winstdeling dan Transavia biedt.

De maatschappij wil niet verder gaan dan een salarisgroei van 3,5 procent. Vanwege de winst bij Transavia valt de uitkering sowieso al hoger uit. De maatschappij behaalde vorig jaar, inclusief de Franse activiteiten, een operationeel resultaat van 81 miljoen euro, waar vorig jaar nog quitte werd gespeeld.

Ook over de vliegroosters is onenigheid. Volgens VNV moeten de roosters veel strakker worden gepland, omdat er nu grote onzekerheid onder vliegers zou zijn wanneer ze aan het werk moeten. Zo wil VNV dat Transavia meer piloten achter de hand houdt om bij te springen bij vertragingen of oponthoud.

Transavia is verbaasd over starre houding van VNV-bestuur
Transavia zegt bereid te zijn een nieuw roostersysteem versneld in te voeren, wat volgens de maatschappij miljoenen euro’s meer kost per jaar dan gepland, maar kan geen extra personeel toezeggen. De opleiding van nieuwe vliegers zit volgens de maatschappij al helemaal vol.

Bovendien wil Transavia doorgaan met kostenbesparingen om groei te financieren. Zo is het bedrijf bezig met vlootvernieuwing, waarbij ook dit jaar, net als in 2017, twee vliegtuigen uit eigen middelen worden gekocht om zo de kosten van leasevliegtuigen terug te dringen.

VNV houdt nog even voor zich wanneer er acties gaan plaats vinden. Omdat eerder een meerderheid van de VNV-leden deze week instemde met stakingen, zullen die algemeen zijn. Dat betekent dat er op het moment van acties helemaal geen toestellen zullen vertrekken, ook al is het krokusvakantie, die vanaf zaterdag ingaat in Zuid-Nederland. Formeel moet een staking 24 uur van tevoren worden aangekondigd.

“We hebben alle begrip voor de gevoelens van onze eigen piloten dat verbeteringen in de planning lang op zich laten wachten,”aldus een woordvoerder, “maar we zijn zeer verbaasd over de starre, confronterende houding van het VNV-bestuur. Ook omdat datzelfde bestuur een cao met onze grootste concurrent easyJet heeft afgesloten die nog onder onze huidige cao ligt.”

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….