Home / Luchtvaart / Campagne KLM in China

Campagne KLM in China

Campagne KLM in China

KLM is met een nieuwe campagne begonnen onder jongeren in China, bedoeld om meer naamsbekendheid te verkrijgen in een van de grootste markten ter wereld.

De naam van de campagne is Engels: Never Done. KLM wil inspelen op het generatieverschil in China: terwijl de mensen boven de veertig jaar nog gewend zijn om in groepen te reizen, zijn Chinese millennials veel individueler ingesteld, zowel voor zakenreizen als leisure.

Het uitgangspunt van de Never Done-campagne is, zo zegt KLM, om jonge Chinese reizigers ‘echte (reis)ervaringen mee te geven en hen daarmee te laten zien dat KLM de juiste partner voor ze is.’

KLM als partner
KLM werkt in China samen met twee airlines: China Southern en China Eastern. De maatschappijen voeren gezamenlijk vluchten uit (codeshare), maar KLM wil ook het eigen karakter benadrukken, zegt een KLM-woordvoerder desgevraagd.

Vorige week kondigde China Southern aan de alliantie SkyTeam te zullen verlaten, per 1 januari 2019; China Eastern blijft wel lid. Heeft ‘Never Done’ hiermee te maken? ‘Nee,’ zegt de woordvoerder. ‘De codeshares die we met China Southern hebben blijven geldig.’

Groepsreizen
Voorheen mochten de inwoners van de Volksrepubliek op last van de autoriteiten alleen in grotere groepen internationaal reizen. Sinds een aantal jaren mogen ze ook individueel of met een klein gezelschap de grens over. Daar maken de Chinezen, vooral de jongeren, gretig gebruik van.

Vorig jaar gingen 130 miljoen Chinezen op reis naar het buitenland, een stijging van zes procent ten opzichte van 2016. Ongeveer de helft van hen reist individueel. Reizigers met een Chinees paspoort vormen nu de grootste groep, internationaal. Met het stijgen van de welvaart in de Volksrepubliek zal ook de vraag naar vliegtickets naar verwachting de komende jaren verder omhoog gaan.