Home / Luchtvaart / Cabin crew American Airlines in actie tegen ‘gif-uniformen’

Cabin crew American Airlines in actie tegen ‘gif-uniformen’

Cabin crew American Airlines  in actie tegen ‘gif-uniformen’

De cabin crew van American Airlines voert opnieuw actie tegen hun uniformen. Giftige stoffen in de kledij zouden hebben geleid tot ziekte. Ook het puntensysteem voor ‘sick leave’ dat AA wil invoeren is niet in goede aarde gevallen.

De vakbond APFA, die 27.000 leden onder de flight attendants van AA telt, hield gisteren een picketline bij het hoofdkantoor van de airline op de luchthaven Dallas/ Fort Worth om haar eisen kracht bij te zetten. Personeel en bonden trokken sinds de invoering van de uniformen in 2016 herhaaldelijk aan de bel.

Hoewel de fabrikant van de kledij, het Amerikaanse bedrijf Twin Hill, volhoudt dat er niets mis is met het materiaal, heeft de directie van AA de problematiek eerder wel al onderkend. Het aantal klachten van cabin crew liep op tot enige duizenden, waardoor de top van AA er niet meer omheen kon.

Er zijn inmiddels nieuwe uniformen besteld, bij een andere leverancier. Het duurt evenwel nog tot 2020 voordat de vervanging een feit zal zijn en het personeel eist dat er snel een tussenoplossing komt.

Puntensysteem
Een ander heikel punt bij AA is het puntensysteem voor absentie dat de directie per 1 oktober wil invoeren. Een flight attendant die zich, om wat voor reden dan ook, ziek meldt tussen de één en vijf dagen krijgt één punt op een ‘ziekte-rapport’.

Zes dagen of langer, betekent twee punten. Wie zich ziek meldt rond de feestdagen, als het gewoonlijk erg druk is met luchtverkeer, krijgt een extra punt. Per twaalf maanden maakt het management de balans op: voor wie tien punten of meer ‘scoort’ dreigt mogelijk ontslag.

De invoering van het puntensysteem is onderdeel van de integratie van American Airlines en US Airways. De twee bedrijven fuseerden in 2012, maar het samenvoegen van personeelsbestanden kan door verschillende contracten in de Verenigde staten jaren in beslag nemen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….