Home / Luchtvaart / Brussels Airlines woensdag plat om nationale staking

Brussels Airlines woensdag plat om nationale staking

Brussels Airlines woensdag plat om nationale staking

Voor woensdag 13 februari heeft Brussels Airlines al haar vluchten van en naar Brussels Airport (Zaventem) geannuleerd in verband met een nationale staking, georganiseerd door de drie grote vakbonden in België.

Vorige week dacht de luchtvaartmaatschappij nog een beperkt aantal verbindingen te kunnen uitvoeren op 13 februari, maar naderhand werd besloten alle 222 vluchten voor die dag te annuleren. Hierdoor zullen 16.000 passagiers niet op reis kunnen.

De drie grote vakbonden in België hebben opgeroepen het werk neer te leggen, nadat het overleg tussen werkgevers en werknemers over hogere lonen en secundaire arbeidsvoorwaarden was vastgelopen.

De staking is met name gericht tegen de werkgevers uit de privésector, maar volgens Belgische media doen ook overheidsvakbonden mee, omdat het loonoverleg ook over pensioenen en sociale uitkeringen gaat. Het conflict heeft direct betrekking op 2,8 miljoen werknemers. ‘De staking van woensdag zal ongeziene proporties aannemen’, zegt  William Van Erdeghem, van vakbond ACV Metea, tegen het blad Knack.

Omboeken
Brussels Airlines biedt reizigers die op woensdag hadden geboekt aan zonder extra kosten op een andere dag te vliegen. Of ze hebben de mogelijkheid de volledige kosten voor hun ticket vergoed te krijgen.

Op deze situatie is níet de Europese compensatieregeling (EU 261) van toepassing, legt EUclaim, een claimbureau ten dienste van de consument, uit aan Zakenreis. Als er een staking plaatsvindt door personeel van een airline, geldt EU 261 wel. Gedupeerden binnen de EU hebben dan recht op een vervangende vlucht én compensatie, volgens vaste tarieven, zegt een medewerker van EUclaim. ‘Nu betreft het een nationale staking, waarbij de airline geen blaam treft.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…