
Brussels Airlines legt tussen 21 maart en 20 april al haar verkeer stil in verband met het coronavirus. De komende dagen gebruikt de Belgische carrier nog om bemanningen en passagiers naar huis te brengen en daarna blijft de vloot aan de grond.
Brussels Airlines, onderdeel van de Lufthansa Group spreekt over ‘buitengewone omstandigheden.’ Niet alleen is het aantal landen dat de afgelopen dagen de grenzen heeft gesloten voor luchtverkeer sterk gestegen, ook de vraag naar tickets voor de overgebleven bestemmingen is, net als bij andere maatschappijen, volledig ingestort.
De Belgische luchtvaartmaatschappij zegt na 21 maart wel een ‘minimale vliegtuigcapaciteit’ stand-by houden voor eventuele repatriëringsvluchten.
De CEO, Dieter Vranckx, zegt in een verklaring: “We blijven de situatie op de voet volgen en overeenkomstig communiceren. Op 20 april plannen we de herstart van onze activiteiten. Als verantwoordelijk bedrijf moeten we de beslissing nemen om onze activiteiten tijdelijk stop te zetten. Dit zal ons toelaten om de negatieve financiële impact op onze maatschappij te verminderen.“
De werknemers van Brussels Airlines werken sinds 16 maart in een ‘technisch werkloosheidsregime.’ De Belgische overheid betaalt 30 procent van het loon. De carrier werkt aan uitbreiding hiervan naar 100 procent, gedurende de periode van de tijdelijke vluchtonderbreking.