Home / Luchtvaart / Brussels Airlines maakt uitglijder met DCC

Brussels Airlines maakt uitglijder met DCC

Brussels Airlines maakt uitglijder met DCC

Brussels Airlines heeft zich de woede van Belgische reisagenten op de hals gehaald door de Distribution Cost Charge (DCC) aan te prijzen als besparing. Wie de afgelopen dagen een ticket kocht op de site van de carrier kreeg bij de afrekening de mededeling Je spaart – € 16.00 te zien. Inmiddels zijn de woorden ‘je spaart’ weggehaald, maar de ‘korting’ van 16 euro staat er nog.

De DCC is een heffing die alle leden van de Lufthansa Group, waartoe  Brussels Airlines behoort, sinds 1 september in rekening brengen op tickets van reisagenten die gebruik maken van een GDS (Global Distribution System).

Brussels Airlines doet het op de site voorkomen alsof de DCC een voordeel oplevert voor de consument, terwijl dit in feite niet het geval is. De prijzen van tickets blijven hetzelfde, maar wie niet zelf boekt op de site van de Brussels Airlines (of via een call centre van de maatschappij, dan wel in het aloude ticketkantoor op de luchthaven) moet de DCC van 16 euro betalen. De Belgian Travel Organisation (BTO), de beroepsvereniging van de reisbureaus, noemt de omschrijving van de ‘besparing’ daarom “misleidend” en dreigt met juridische stappen.

BTO is, evenals de meeste organisaties van reisagenten overal ter wereld, gekant zich tegen de DCC van de Lufthansa Group, omdat dit de reisbureaus volgens hen veel schade zal berokkenen. In België wordt ruim de helft van de tickets nog steeds verkocht via reisbureaus. Nu Brussels Airlines de DCC ook nog als lokkertje presenteert is voor de Belgische reisagenten de maat vol. “Dit heeft niets te maken met de kosten van de GDS,  maar alles met de rechtstreekse verkoop,” zegt BTO in een verklaring. BTO spreekt over “een manifeste inbreuk op de wet van de handelspraktijken” en eis dat de “misleidende” reclame onmiddellijk wordt stopgezet. Als dat snel niet gebeurt zal de organisatie een kort geding aanspannen tegen Brussels Airlines.

Brussels Airlines is geschrokken van de situatie en heeft in een reactie gezegd dat het niet de bedoeling was de DCC als louter voordeel te presenteren. De site is inmiddels aangepast, maar in de boeking staat nog steeds dat de klant 16 euro in mindering krijgt op de ticketprijs. De andere leden van de Lufthansa Group: Lufthansa, Swiss en Austrian, verwijzen op hun sites niet naar ‘kortingen’ voor de consument bij een directe boeking.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….