Brussels Airlines heeft zich de woede van Belgische reisagenten op de hals gehaald door de Distribution Cost Charge (DCC) aan te prijzen als besparing. Wie de afgelopen dagen een ticket kocht op de site van de carrier kreeg bij de afrekening de mededeling Je spaart – € 16.00 te zien. Inmiddels zijn de woorden ‘je spaart’ weggehaald, maar de ‘korting’ van 16 euro staat er nog.
De DCC is een heffing die alle leden van de Lufthansa Group, waartoe Brussels Airlines behoort, sinds 1 september in rekening brengen op tickets van reisagenten die gebruik maken van een GDS (Global Distribution System).
Brussels Airlines doet het op de site voorkomen alsof de DCC een voordeel oplevert voor de consument, terwijl dit in feite niet het geval is. De prijzen van tickets blijven hetzelfde, maar wie niet zelf boekt op de site van de Brussels Airlines (of via een call centre van de maatschappij, dan wel in het aloude ticketkantoor op de luchthaven) moet de DCC van 16 euro betalen. De Belgian Travel Organisation (BTO), de beroepsvereniging van de reisbureaus, noemt de omschrijving van de ‘besparing’ daarom “misleidend” en dreigt met juridische stappen.
BTO is, evenals de meeste organisaties van reisagenten overal ter wereld, gekant zich tegen de DCC van de Lufthansa Group, omdat dit de reisbureaus volgens hen veel schade zal berokkenen. In België wordt ruim de helft van de tickets nog steeds verkocht via reisbureaus. Nu Brussels Airlines de DCC ook nog als lokkertje presenteert is voor de Belgische reisagenten de maat vol. “Dit heeft niets te maken met de kosten van de GDS, maar alles met de rechtstreekse verkoop,” zegt BTO in een verklaring. BTO spreekt over “een manifeste inbreuk op de wet van de handelspraktijken” en eis dat de “misleidende” reclame onmiddellijk wordt stopgezet. Als dat snel niet gebeurt zal de organisatie een kort geding aanspannen tegen Brussels Airlines.
Brussels Airlines is geschrokken van de situatie en heeft in een reactie gezegd dat het niet de bedoeling was de DCC als louter voordeel te presenteren. De site is inmiddels aangepast, maar in de boeking staat nog steeds dat de klant 16 euro in mindering krijgt op de ticketprijs. De andere leden van de Lufthansa Group: Lufthansa, Swiss en Austrian, verwijzen op hun sites niet naar ‘kortingen’ voor de consument bij een directe boeking.

