
De Europese Commissie is akkoord gegaan met extra staatssteun aan Air France. Dit heeft de Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, zondag gezegd, zonder een bedrag te noemen.
Tegen een Frans tv-station zei Le Maire: “Het was een lange en ingewikkelde onderhandeling, maar we een goede deal kunnen sluiten met de Commissie.” Maandag komt de top van Air France-KLM bijeen om te praten over de voorwaarden en de verdere invulling van het pakket.
Het gaat zeer waarschijnlijk om een herkapitalisatie van Air France-KLM, met een nieuwe aandelenemissie, waarvan de Franse staat een groot deel zal opkopen. De Fransen bezitten nu 14,3 procent van de aandelen, de Nederlandse staat 14 procent. Het ligt voor de hand dat demissionair minister Wopke Hoekstra van Financiën het Franse voorbeeld zal volgen, door eveneens een groter belang te nemen in de holding. Met de opbrengst kan Air France-KLM de kas bijvullen die door de aanhoudende coronacrisis leeg dreigt te raken.
De Europese Commissie wil wel iets terug voor goedkeuring van de deal: Air France moet een deel van de slots op de luchthaven Orly opgeven, zodat deze weer vrijkomen voor de markt. Le Maire zou hebben afgedwongen minder slots in te hoeven leveren dan de vicepresident van de Commissie, Margrethe Vestager, aanvankelijk had geëist.
Air France en KLM kregen vorig jaar van de beide regeringen respectievelijk 7 miljard en 3,4 miljard euro aan hulp om de coronacrisis te overleven. Daar bovenop ontvangen beide airlines in eigen land sinds het begin van de crisis subsidie om de lonen te kunnen doorbetalen.

