Home / Luchtvaart / Brandbrief KLM-top aan RvC, Hoekstra steunt Pieter Elbers

Brandbrief KLM-top aan RvC, Hoekstra steunt Pieter Elbers

Brandbrief KLM-top aan RvC,  Hoekstra steunt Pieter Elbers

Terwijl hoge leidinggevenden van KLM een brandbrief hebben gestuurd aan de Raad van Commissarissen van Air France-KLM over de koers van het bedrijf, neemt minister Wopke Hoekstra het vandaag op voor KLM-topman Pieter Elbers.

In de brief, die persbureau ANP heeft ingezien, schrijven de topmanagers – de laag net onder de Raad van Bestuur – dat de CEO van Air France-KLM, Ben Smith, afspraken over het beleid niet nakomt. Ook maken ze zich hard voor herbenoeming van KLM-CEO Pieter Elbers.

Smith zou van Elbers af willen omdat de CEO van de holding streeft naar een veel centralere sturing vanuit Parijs. Het merk KLM zou daarbij een veel minder prominente rol moeten spelen. Elbers is daar fel op tegen en staat op de relatieve onafhankelijkheid van KLM, binnen de Frans-Nederlandse combinatie.

Vorige week stelde de ondernemingsraad van KLM zich in een een mail aan het personeel al op achter Elbers. Werknemers zijn spontaan een petitie gestart voor de CEO.

Hoekstra
KLM en de positie van Elbers is vandaag ook onderwerp van gesprek tussen minister Wopke Hoekstra van Financiën en zijn Franse collega Bruno Le Maire. Dit zeggen bronnen tegen RTL Nieuws. De twee bewindslieden ontmoeten elkaar tijdens een vergadering van de Eurogroep in Brussel. In de marge van die bijeenkomst zal Hoekstra zich tegenover Le Maire hard maken voor Pieter Elbers.

Air France-KLM is een beursgenoteerde (Franse) onderneming, waarin de  Franse staat een belang van 14,3 procent heeft. Juridisch gezien is KLM evenwel nog steeds in meerderheid een Nederlandse firma, met een cruciale staatsdeelneming. De holding Air France-KLM heeft sinds 2004 alle prioriteitsaandelen KLM in handen, die goed zijn voor 49 procent van het stemrecht en het economisch recht in KLM.

De overige 51 procent van de aandelen zijn in Nederlandse handen, verdeeld over de Stichting Administratie Kantoor (44,41 procentpunt), de staat (5,92 procentpunt) en ‘overige aandeelhouders’ (0,67 procentpunt). Deze aandeelhouders in KLM hebben wel stemrecht, maar geen economische rechten.

Deze constructie was bij de vorming van Air France-KLM noodzakelijk omdat landingsrechten en overvliegrechten een overheidszaak is, die bilateraal wordt geregeld. Aangezien  KLM op papier een Nederlandse onderneming is gebleven, zijn de landingsrechten gewaarborgd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Extra druk op Zaventem

Extra druk op Zaventem

14/02/2019

Op Brussels Airport (Zaventem) is het vandaag extra druk nadat een nationale staking het vliegverkeer in België gisteren nagenoeg platlegde. Zaventem verwacht zeker tien procent extra passagiers in vergelijking met…