Home / Luchtvaart / Brandbrief KLM-top aan RvC, Hoekstra steunt Pieter Elbers

Brandbrief KLM-top aan RvC, Hoekstra steunt Pieter Elbers

Brandbrief KLM-top aan RvC,  Hoekstra steunt Pieter Elbers

Terwijl hoge leidinggevenden van KLM een brandbrief hebben gestuurd aan de Raad van Commissarissen van Air France-KLM over de koers van het bedrijf, neemt minister Wopke Hoekstra het vandaag op voor KLM-topman Pieter Elbers.

In de brief, die persbureau ANP heeft ingezien, schrijven de topmanagers – de laag net onder de Raad van Bestuur – dat de CEO van Air France-KLM, Ben Smith, afspraken over het beleid niet nakomt. Ook maken ze zich hard voor herbenoeming van KLM-CEO Pieter Elbers.

Smith zou van Elbers af willen omdat de CEO van de holding streeft naar een veel centralere sturing vanuit Parijs. Het merk KLM zou daarbij een veel minder prominente rol moeten spelen. Elbers is daar fel op tegen en staat op de relatieve onafhankelijkheid van KLM, binnen de Frans-Nederlandse combinatie.

Vorige week stelde de ondernemingsraad van KLM zich in een een mail aan het personeel al op achter Elbers. Werknemers zijn spontaan een petitie gestart voor de CEO.

Hoekstra
KLM en de positie van Elbers is vandaag ook onderwerp van gesprek tussen minister Wopke Hoekstra van Financiën en zijn Franse collega Bruno Le Maire. Dit zeggen bronnen tegen RTL Nieuws. De twee bewindslieden ontmoeten elkaar tijdens een vergadering van de Eurogroep in Brussel. In de marge van die bijeenkomst zal Hoekstra zich tegenover Le Maire hard maken voor Pieter Elbers.

Air France-KLM is een beursgenoteerde (Franse) onderneming, waarin de  Franse staat een belang van 14,3 procent heeft. Juridisch gezien is KLM evenwel nog steeds in meerderheid een Nederlandse firma, met een cruciale staatsdeelneming. De holding Air France-KLM heeft sinds 2004 alle prioriteitsaandelen KLM in handen, die goed zijn voor 49 procent van het stemrecht en het economisch recht in KLM.

De overige 51 procent van de aandelen zijn in Nederlandse handen, verdeeld over de Stichting Administratie Kantoor (44,41 procentpunt), de staat (5,92 procentpunt) en ‘overige aandeelhouders’ (0,67 procentpunt). Deze aandeelhouders in KLM hebben wel stemrecht, maar geen economische rechten.

Deze constructie was bij de vorming van Air France-KLM noodzakelijk omdat landingsrechten en overvliegrechten een overheidszaak is, die bilateraal wordt geregeld. Aangezien  KLM op papier een Nederlandse onderneming is gebleven, zijn de landingsrechten gewaarborgd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Hertz in VS en Canada failliet

Hertz in VS en Canada failliet

25/05/2020

Hertz heeft Chapter 11 aangevraagd in de VS en Canada. Dit betekent dat het autoverhuurbedrijf technisch failliet is, maar via reorganisaties kans krijgt op een doorstart. De branches in Europa…

Feel Safe at NH Hotels

Feel Safe at NH Hotels

22/05/2020

De NH Hotel Group is met een plan gekomen dat inspeelt op de ‘nieuwe behoeften’ in tijden van de huidige gezondheidscrisis, onder de noemer Feel Safe at NH. Het bedrijf…

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

22/05/2020

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een…

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

21/05/2020

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro. Lufthansa zegt donderdag dat…