Home / Luchtvaart / Braziliaanse interesse TAP

Braziliaanse interesse TAP

Braziliaanse interesse TAP

De Portugese regering heeft twee gegadigden geselecteerd uit de aanbestedingsronde voor de overname van de nationale airline TAP. Het gaat om twee consortia, beide geleid door Braziliaanse industriëlen.

De Amerikaans-Braziliaanse investeerder David Neeleman heeft samen met een Portugese maatschappij een bod uitgebracht, terwijl de Braziliaans-Colombiaanse ondernemer Germán Efromovich met nog onbekende partners in een consortium de andere bieder is. Er was nog een derde bod, gedaan door een Portugese investeerder, maar de regering in Lissabon achtte dit bod niet bindend en heeft daarom twee gegadigden overgehouden.

Neeleman is de oprichter van JetBlue, in de Verenigde Staten en momenteel CEO van Azul Brazilian Airlines. Efromovich is grootaandeelhouder van de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca. Bij een eerdere aanbesteding van TAP in 2012 was Efromovich de enige belangstellende. Maar de deal ging toen niet door omdat de Portugese staat niet voldoende financiële garanties kreeg.

De Portugese staat wil 66 procent van de aandelen in TAP verkopen, waarvan 61 procent bestemd zal zijn voor de hoofdbieder. Hoewel er geen deadline is gesteld door de regering, streeft zij ernaar de transactie eind juni te voltooien. Regelgeving schrijft voor dat een investeerder van buiten de Europese Unie maximaal 49 procent van de aandelen van een luchtvaartmaatschappij in de EU mag bezitten. Dit betekent dat bij een bod op TAP voor een meerderheidsbelang een investeerder uit Portugal (of een ander EU-land) deel moet uitmaken van het consortium.

Er zijn al jaren plannen voor de privatisering van TAP, een van de weinige vliegmaatschappijen in de Europese Unie die nog volledig staatseigendom is. Doel van de verkoop is om de staatsschuld terug te brengen. De regering wil in eerste instantie 66 procent van de aandelen in TAP verkopen om de staatskas te spekken. De andere 34 procent zou binnen twee jaar ook moeten worden verkocht.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…