De Portugese regering heeft twee gegadigden geselecteerd uit de aanbestedingsronde voor de overname van de nationale airline TAP. Het gaat om twee consortia, beide geleid door Braziliaanse industriëlen.
De Amerikaans-Braziliaanse investeerder David Neeleman heeft samen met een Portugese maatschappij een bod uitgebracht, terwijl de Braziliaans-Colombiaanse ondernemer Germán Efromovich met nog onbekende partners in een consortium de andere bieder is. Er was nog een derde bod, gedaan door een Portugese investeerder, maar de regering in Lissabon achtte dit bod niet bindend en heeft daarom twee gegadigden overgehouden.
Neeleman is de oprichter van JetBlue, in de Verenigde Staten en momenteel CEO van Azul Brazilian Airlines. Efromovich is grootaandeelhouder van de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca. Bij een eerdere aanbesteding van TAP in 2012 was Efromovich de enige belangstellende. Maar de deal ging toen niet door omdat de Portugese staat niet voldoende financiële garanties kreeg.
De Portugese staat wil 66 procent van de aandelen in TAP verkopen, waarvan 61 procent bestemd zal zijn voor de hoofdbieder. Hoewel er geen deadline is gesteld door de regering, streeft zij ernaar de transactie eind juni te voltooien. Regelgeving schrijft voor dat een investeerder van buiten de Europese Unie maximaal 49 procent van de aandelen van een luchtvaartmaatschappij in de EU mag bezitten. Dit betekent dat bij een bod op TAP voor een meerderheidsbelang een investeerder uit Portugal (of een ander EU-land) deel moet uitmaken van het consortium.
Er zijn al jaren plannen voor de privatisering van TAP, een van de weinige vliegmaatschappijen in de Europese Unie die nog volledig staatseigendom is. Doel van de verkoop is om de staatsschuld terug te brengen. De regering wil in eerste instantie 66 procent van de aandelen in TAP verkopen om de staatskas te spekken. De andere 34 procent zou binnen twee jaar ook moeten worden verkocht.

