Home / Luchtvaart / Branson verkoopt deel Virgin toch niet aan Air France-KLM

Branson verkoopt deel Virgin toch niet aan Air France-KLM

Branson verkoopt deel Virgin toch niet aan Air France-KLM

Richard Branson blijkt toch niet bereid een belang van 31 procent in ‘zijn’ Virgin Atlantic te verkopen aan Air France-KLM. Deze ontwikkeling volgt op het groene licht, vorige week, van de Amerikaanse regering voor een four-way joint venture van Virgin, Delta Air Lines, Air France en KLM. Die jv lijkt door te zullen gaan, maar voor Air France-KLM is het een pijnlijke zaak.

Een officiële aankondiging ontbreekt nog, dus het staat ook nog niet helemaal vast, maar op de site van Virgin Atlantic gaat Branson in een brief aan de werknemers eerst in op die jv, de grootste in de luchtvaart ooit.

Pas na een aantal alinea’s snijdt hij het echte nieuws aan: “We zijn tot een akkoord gekomen met onze jv-partners dat onze familie – zijn Virgin Group is een familiebedrijf, red. – 51 procent van de aandelen in Virgin Atlantic houdt.” De papieren moeten nog wel worden getekend, voegt hij eraan toe, maar voor Branson is dat een formaliteit.

Het leek al ruim twee jaar een ‘done deal’: Air France-KLM zou 31 procent van de aandelen in Virgin Atlantic overnemen van Bransons de Virgin Group, voor 250 miljoen euro. Delta Air Lines, de Amerikaanse partner van Air France en KLM, bezit al 49 procent in Virgin Atlantic.

Branson leek zijn grenzen te willen verleggen en zich te zullen neerleggen met een minderheidsbelang in Virgin Atlantic, de tweede airline van het Verenigd Koninkrijk, na British Airways. Hij schrijft in de brief aan het personeel dat om ‘de opmars van BA’ te kunnen stoppen meer partners van Delta nodig waren en dat werd Air France-KLM.

Onvoorspelbaar
Maar ineens heeft hij zich toch weer bedacht. Dat is Richard Branson ten voeten uit: de 69-jarige Brit is miljardair, avonturier, rokkenjager, grappenmaker en vooral ook: onvoorspelbaar in zijn handel en wandel.

Op het laatste moment kan hij zijn mening en beleid aanpassen. “Ik heb Virgin Atlantic altijd gezien als een van mijn kinderen, 35 jaar geleden geboren in dezelfde periode als Holly en Sam (zijn zoon en dochter, red.),” schrijft hij. “Met één tweedehands Boeing 747 gingen we het gevecht aan met gevestigde airlines als British Airways, American Airlines, Pan AM en TWA.”

Virgin Atlantic leidde de afgelopen jaren een wat kwakkelend bestaan. Begin dit jaar trad er een nieuwe CEO aan, de Amerikaan Shai Weiss, die de wind er onder kreeg. Er kwamen nieuwe routes en nieuwe vliegtuigen, waaronder de Airbus A350 en de A330neo.

De Virgin Group nam ook een belang in de zieltogende Britse regionale carrier Flybe, die in 2020 zal worden omgedoopt tot Virgin Connect en zo een ‘second lease of life’ krijgt. Richard Branson lijkt door dit alles te zijn geïnspireerd om vast te houden aan zijn meerderheidsbelang in Virgin Atlantic.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ACI steunt plannen Brussel

ACI steunt plannen Brussel

12/12/2019

ACI Europe heeft haar steun uitgesproken voor de Green Deal, het plan van de Europese Commissie voor een ‘vergroening’ van de Unie. De organisatie van luchthavens noemt het een plicht…

BCD: groen dé kleur in 2020

BCD: groen dé kleur in 2020

12/12/2019

BCD Travel voorspelt dat in 2020 groen, in overdrachtelijke zin, de belangrijkste kleur wordt voor zakenreizen. In het rapport How to Travel Beyond 2020 identificeert BCD de trends. “We reizen…