
Bram Gräber vertrekt per 1 juni a.s. bij Air France-KLM als executive vice president Cargo en Transavia. Na twintig jaar bij de luchtvaartgroep heeft hij besloten over te stappen naar baggeraar Boskalis. Volgens Air France-KLM wordt zijn opvolger binnenkort benoemd.
Zowel vracht als Transavia zijn lastige onderwerpen binnen Air France-KLM. Het aantal freighters in de vloot van Martinair Cargo is in verband met tegenvallende prestaties fors ingekrompen. De plannen voor een Europees Transavia, waarbij bases buiten Frankrijk en Nederland zouden worden geopend, stuitten op veel verzet van Air France-piloten – en resulteerde in de duurste staking uit de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. Bovendien heeft topman Alexandre de Juniac twijfels over Transavia – in een interview met het FD gaf hij aan na te denken over afstoting of een joint venture met een andere prijsvechter.
‘Golden boy’ Gräber trad in 1995 in dienst bij KLM. Hij was onder andere directeur KLM Nederland en van Transavia, waarna hij de overstap maakte naar de holding Air France-KLM. Samen met de huidige president-directeur van KLM, Pieter Elbers en bestuurder Erik Varwijk gold Bram Gräber als potentiële opvolger van Peter Hartman.
Tot ieders verrassing echter werd Camiel Eurlings in 2013 de nieuwe CEO. Eurlings zat slechts vijftien maanden op het pluche en werd toen aan de kant gezet, waarna Elbers uit het ‘supertrio’ naar voren kwam als de nieuwe topman van KLM. Varwijk is inmiddels ook weg – hij stapte vorig jaar over naar Virgin Atlantic.
Elbers heeft in een interne boodschap de volgende toelichting gegeven: “Bram heeft de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Air France-KLM groep. In de jaren daarvoor heeft hij verschillende functies bekleed binnen de KLM groep: bij Cargo, als SVP KLM Benelux en als managing director Transavia Nederland. Wij zijn Bram zeer erkentelijk voor zijn inzet en resultaten bij KLM in deze verschillende posities, en wensen hem alle succes in zijn toekomstige functie.”

