Home / Luchtvaart / Bram Gräber nieuwe baas Transavia Europe

Bram Gräber nieuwe baas Transavia Europe

Bram Gräber nieuwe baas Transavia Europe

Bronnen binnen Air France-KLM hebben tegenover Zakenreis bevestigd dat Bram Gräber de nieuwe baas van Transavia Europe wordt. Air France-KLM wil fors inzetten op het low-cost segment met als doel een geduchte concurrent van easyJet en Ryanair te worden.

Transavia zal in heel Europa actief worden, door bases te openen buiten de thuismarkten Frankrijk en Nederland. Nadere details over de expansiedrift van Transavia worden op 11 september door Air France-KLM in Parijs bekendgemaakt. KLM heeft vandaag aan haar personeel laten weten dat “de Air France-KLM Board of Directors donderdag 4 september het besluit heeft genomen om de prijsvechtersformule van Transavia in heel Europa in te zetten en daarmee een prominente rol te pakken op de Europese leisuremarkt. Buiten de bestaande thuismarkten Nederland en Frankrijk, komen er nieuwe bases op andere Europese luchthavens.”
Het plan maakt deel uit van het strategisch plan Perform 2020, dat gericht is op winstgevende groei.

Bram Gräber (1965) is sinds 1995 in dienst van de KLM. Hij heeft de studie Business Administration gevolgd en was voor zijn dienstverband bij KLM, consultant organization & HR van de Hay Group. Van 2006 tot 2010 was Gräber directeur KLM Nederland en van 2010 tot 2013 was hij directeur van Transavia.com. Gräber werd getipt als een van de kroonprinsen om Peter Hartman op te volgen als president-directeur van de KLM, naast Erik Varwijk, Pieter Elbers en Camiel Eurlings. Het is uiteindelijk Eurlings geworden, niet in de laatste plaats vanwege zijn politieke voorgeschiedenis. In Frankrijk is het heel gebruikelijk dat ex-politici hoge functies in het bedrijfsleven vervullen. Gräber kreeg een topfunctie binnen de holding van Air France-KLM, als executive vicepresident Stategy Passenger Business.

De nieuwe bases van Transavia buiten Nederland en Frankrijk zouden volgend jaar zomer in Portugal en Duitsland worden geopend, gevolgd door België en Spanje. Dit is opvallend, omdat er met name in Oost-Europa nog groei in de low-cost markt zit. Al eerder werd gesuggereerd dat Air France-KLM Wizz Air zou willen overnemen. Als Air France-KLM met Transavia inderdaad een tegenwicht wil vormen van grote low-cost spelers zoals easyJet en Ryanair, dan zal het realiseren van de benodigde schaalgrootte (op termijn) alleen mogelijk zijn door een of meerdere overnames.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…