
Air France-KLM heeft Henri De Peyrelongue benoemd tot EVP sales. Hij volgt Patrick Alexandre op en rapport rechtstreeks aan topman Ben Smith. Het oorspronkelijke plan was dat Pieter Bootsma, EVP Commercial & Revenue, de activiteiten van Alexandre zou overnemen. Met deze gecombineerde functie zou hij commercieel directeur van Air France-KLM worden.
Begin dit jaar leek niets de benoeming van Bootsma, afkomstig van KLM, als Chief Commercial Officer (CCO) van Air France-KLM in de weg te staan. Oudgediende Patrick Alexandre gaat per 30 september met pensioen en Bootsma, die sinds 2013 EVP Commercial & Revenue is – zou ook de verantwoordelijkheden van Alexandre erbij krijgen.
In de maart-editie van Zakenreis legde Bootsma de taakverdeling als volgt uit: “Alles wat op commercieel gebied op de hoofdkantoren gebeurt, zowel in Amsterdam als in Parijs, valt onder mijn verantwoordelijkheid. Alles wat te maken heeft met de sales en marketing in alle landen ter wereld waar Air France-KLM opereert, valt onder Patrick Alexandre. Hij runt de verkooporganisatie, terwijl ik mij met de commerciële strategie bezighoud.”
Het lag voor de hand dat na het vertrek van Patrick Alexandre, Pieter Bootsma de hoogst verantwoordelijke zou worden van álle commerciële activiteiten van Air France-KLM. Niet in de laatste plaats om het aantal topfuncties in de holding binnen de perken te houden.
Maar het liep anders. Henri De Peyrelongue volgt per 1 juli Patrick Alexandre op als EVP sales. Waarom Bootsma is gepasseerd, is onduidelijk. Vast staat wel dat de CEO van de holding Air France-KLM, Ben Smith, de touwtjes stevig in handen wil houden en iedereen zijn wil oplegt. Eerder greep hij in bij Air France, door zijn vertrouweling Angus Clarke daar te benoemen tot commercieel directeur. Een aanstelling die voor verwarring zorgde. Want Clarke rapporteert als CCO van Air France niet aan Anne Rigail, de CEO van Air France, maar net als De Peyrelongue en Bootsma rechtstreeks aan Ben Smith (zie ook https://zakenreis.nl/luchtvaart/smith-vergroot-macht-over-air-france-volgt-klm/).
Bootsma krijgt wel een nieuwe functietitel, die van Chief Revenue Officer bij Air France-KLM, een positie die nog niet bestond. “Het is in feite hetzelfde werk als hij nu doet, maar met een nieuwe titel, mogelijk om de indruk te wekken dat Nederlanders niet worden gepasseerd voor de topposities,” zegt een ingewijde tegen Zakenreis. Verder wordt Bootsma voorzitter van het Commercial Committee, dat alle commerciële activiteiten van Air France-KLM aanstuurt. Functioneel gezien is hij dus wel de hoogste commerciële baas.
Pieter Bootsma blijft deel uitmaken van het Group Executive Committee (GEC), waarin de 12 hoogste topmanagers van Air France-KLM zitting nemen. Henri De Peyrelongue treedt eveneens toe tot het GEC.

