Home / Luchtvaart / Bonden laken loonoffer KLM

Bonden laken loonoffer KLM

Bonden laken loonoffer KLM

De vakbonden bij KLM zijn niet te spreken over de loonoffers die de regering oplegt als voorwaarde voor het steunpakket. Cabinebond VNC is ‘onaangenaam verrast,’ de piloten van de VNV zeggen ‘verbaasd’ te zijn en FNV wil ‘een betere lastenverdeling.’

“Het is goed dat duidelijkheid is gegeven over de steun van de overheid aan KLM en dat het bedrijf hiermee door deze coronacrisis kan worden geholpen,” zegt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers VNV. De pilotenbond heeft ook nog wel ‘begrip’ voor een herstructurering, die eraan zit te komen.

“Wij constateren echter met verbazing dat het kabinet en KLM in het steunpakket ook zeer specifieke afspraken hebben gemaakt over de hoogte van personeelsbezuinigingen en hoe deze verdeeld dienen te worden,” zegt de VNV. “Met dit strikte kader wordt feitelijk de uitkomst van een cao-overleg en de precieze verlaging van individuele arbeidsvoorwaarden gedicteerd. Dit kan grote impact hebben op de persoonlijke situatie van werknemers.”

De bond bekritiseert het feit dat de bonden en de OR in de afgelopen periode niet betrokken waren bij de totstandkoming van de voorwaarden en bezuinigingseisen. “Dit ondanks herhaaldelijke handreikingen van onze kant. Het Nederlandse poldermodel, gebaseerd op consensus tussen sociale partners, is hiermee terzijde geschoven.”

VNC: heftige eisen
De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel VNC spreekt over ‘heftige eisen’ die aan het personeel worden gesteld. “Het loonoffer blijft niet beperkt tot de door de overheid genoemde sterkste schouders, maar zal  ook de middeninkomens raken. Het treft al het personeel dat (net) modaal verdient,” zegt de bond. VNC rekent voor dat modaal neerkomt op 36.500 euro bruto per jaar, inclusief een dertiende maand en vakantiegeld.

VNC spreekt over ‘harde klappen’ voor het cabinepersoneel en is ‘onaangenaam verrast’ over de personele eisen. “Het is niet zo dat we steun krijgen omdat we zomaar ineens niet goed meer draaien als bedrijf: we waren een winstgevende onderneming en niemand van het personeel kan helpen dat de luchtvaartsector zo snoeihard door de coronacrisis wordt getroffen.”

De cabinebond constateert een ‘disbalans’ in vergelijking met de financiële crisis van 2008/9. “Bij de bankencrisis – die door de banken zelf werd veroorzaakt – vroeg de overheid destijds, in ruil voor een veelvoud aan steun dan die nu aan KLM wordt gegeven, geen arbeidsvoorwaardelijke offers. Slechts bonussen voor de top werden niet uitgekeerd en daar hield het mee op.”

Bij de steun aan KLM gelden andere regels, zegt de VNC. “Onder het mom van het is geld van de belastingbetaler moet er nu hard worden ingegrepen op arbeidsvoorwaarden onder druk van sommige politieke partijen. 33.000 KLM’ers zijn ook belasting- en sociale premiebetalers en spekken hun hele carrières lang de belastingpot met hun afdracht.”

“Wij staan achter het gegeven dat er uiterst zorgvuldig met gemeenschapsgeld moet worden omgegaan, maar hier ontstaat door deze voorwaarden wel een hele grote disbalans ten opzichte van eerdere steun- en reddingsoperaties.”

FNV: betere lastenverdeling
Vakcentrale FNV, die werknemers leden aan de grond en in de cabine heeft, zegt zich ‘op hoofdlijnen’ wel te kunnen vinden in het steunpakket aan KLM, maar dit geldt niet voor de ‘verdeling van de lasten’ die ‘onevenredig zwaar op de schouders van de medewerkers’ drukken.

De bond pleit er onder meer voor om de onregelmatigheidstoeslag voor mensen die zwaar werk in ploegendienst uitvoeren buiten de definitie van ‘modaal’ te houden. Ook vindt FNV dat de grens waarop werknemers moeten inleveren hoger moet komen te liggen.

FNV is voorts van mening dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen. Met de steun van de overheid kan KLM de boventalligheid van personeel ‘netjes’ oplossen, denkt de bond.

Uitspraak kort geding 2 juli
De VNC spande eerder een kort geding aan tegen KLM over de op handen zijnde ontslagregeling. De bond eist het naleven van lifo (last in – first out), vervat in artikel 4,3 van de cao – KLM wil dat niet. Vrijdag diende het geding bij de rechtbank te Amsterdam waarin de VNC nakoming van het lifo-principe eiste.

De rechters buigen zich de komende week over de zaak en doen op 2 juli uitspraak. “De VNC wil en kan niet speculeren over de uitspraak van het kort geding. Wij hebben ons uiterste best gedaan om onze punten zo duidelijk mogelijk over te brengen, het is nu aan de rechter om hier iets van te vinden,” zegt de bond.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…