Home / Luchtvaart / ‘Boeing wist van risico MAX’

‘Boeing wist van risico MAX’

‘Boeing wist van risico MAX’

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden schrijft deze week in een vernietigend rapport dat Boeing op voorhand wist dat er problemen waren met de 737 MAX. Ook luchtvaartautoriteit FAA krijgt forse kritiek.

Volgens het House Transportation Committee heeft Boeing met opzet de invloed van het Maneuvering Characteristics Augmentation System in de 737 MAX gebagatelliseerd. MCAS is een computersysteem bedoeld om het vliegtuig bij nood uit een stall op grote hoogte te halen.

In oktober 2018 en maart 2019 stortten twee MAX-toestellen neer, met 346 doden als gevolg. Sindsdien staan alle MAX-vliegtuigen aan de grond en is de aflevering van nieuwe toestellen gestopt. Naderhand bleek dat MCAS meteen na het opstijgen van beide verongelukte vliegtuigen al was aangeslagen en dat de piloten door onbekendheid met het systeem en de korte tijd om te beslissen, geen schijn van kans hadden om hun vliegtuigen te redden.

Simulator
Het Huis heeft nu onomstotelijk aangetoond dat Boeing ruim voordat de MAX in mei 2017 commercieel in bedrijf kwam, al wist van de problemen met MCAS. Testpiloten konden eerder in de simulator niet uitvogelen hoe ze met MCAS moesten omgaan, zo concludeert het Amerikaanse parlementaire comité, in een onderzoek dat anderhalf jaar duurde en leidde tot een rapport van 246 pagina’s.

Het document stelt dat Boeing grove fouten heeft gemaakt bij het ontwerp van de 737 MAX, terwijl de Federal Aviation Administration (FAA), de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, volgens het Huis heeft nagelaten het ontwerp van de fabrikant voldoende te testen.

Boeing was zo overtuigd van zichzelf dat, toen de MAX in productie kwam, het bedrijf het niet nodig achtte extra training in een simulator te geven, onder meer over MCAS. Dit ging in de praktijk gruwelijk mis, want in beide crashes (Lion Air en Ethiopian Air) bleek later dat de piloten geen idee hadden wat ze moesten doen, omdat ze niet wisten van het bestaan van MCAS, in het vliegtuig dat zij zelf bestuurden.

Harde lessen
Boeing erkent in een reactie op het rapport van het Huis schuld en zegt “vele harde lessen” te hebben geleerd uit de gebeurtenissen rond de MAX. De fabrikant uit Chicago zegt dat er inmiddels zoveel tijd is gestoken in een upgrade van de MAX dat het toestel binnenkort “veilig” terug kan keren in actieve dienst.

Wie over het lot van MAX beslist is nog onduidelijk. Zowel de FAA als de Europese EASA zitten nu boven op nieuwe testen en zeggen dat de 737 MAX alleen weer mag vliegen als alle veiligheidsproblemen zijn opgelost.

Voorlopig is corona een nóg groter probleem voor Boeing, de andere fabrikanten van vliegtuigen en van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Door de pandemie is het luchtverkeer dit jaar gedecimeerd.

Burgerluchtvaartorganisatie ICAO raamt nu dat het aantal vervoerde passagiers, mondiaal, in 2020 rond de 70 procent lager zal zijn dan in 2019. Airlines houden al maanden een groot deel van hun vloot, van alle vliegtuigtypes, aan de grond of maken er functioneel gebruik van om de toestellen en de bemanningen in goede conditie te houden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…