Home / Luchtvaart / ‘Boeing wist van risico MAX’

‘Boeing wist van risico MAX’

‘Boeing wist van risico MAX’

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden schrijft deze week in een vernietigend rapport dat Boeing op voorhand wist dat er problemen waren met de 737 MAX. Ook luchtvaartautoriteit FAA krijgt forse kritiek.

Volgens het House Transportation Committee heeft Boeing met opzet de invloed van het Maneuvering Characteristics Augmentation System in de 737 MAX gebagatelliseerd. MCAS is een computersysteem bedoeld om het vliegtuig bij nood uit een stall op grote hoogte te halen.

In oktober 2018 en maart 2019 stortten twee MAX-toestellen neer, met 346 doden als gevolg. Sindsdien staan alle MAX-vliegtuigen aan de grond en is de aflevering van nieuwe toestellen gestopt. Naderhand bleek dat MCAS meteen na het opstijgen van beide verongelukte vliegtuigen al was aangeslagen en dat de piloten door onbekendheid met het systeem en de korte tijd om te beslissen, geen schijn van kans hadden om hun vliegtuigen te redden.

Simulator
Het Huis heeft nu onomstotelijk aangetoond dat Boeing ruim voordat de MAX in mei 2017 commercieel in bedrijf kwam, al wist van de problemen met MCAS. Testpiloten konden eerder in de simulator niet uitvogelen hoe ze met MCAS moesten omgaan, zo concludeert het Amerikaanse parlementaire comité, in een onderzoek dat anderhalf jaar duurde en leidde tot een rapport van 246 pagina’s.

Het document stelt dat Boeing grove fouten heeft gemaakt bij het ontwerp van de 737 MAX, terwijl de Federal Aviation Administration (FAA), de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, volgens het Huis heeft nagelaten het ontwerp van de fabrikant voldoende te testen.

Boeing was zo overtuigd van zichzelf dat, toen de MAX in productie kwam, het bedrijf het niet nodig achtte extra training in een simulator te geven, onder meer over MCAS. Dit ging in de praktijk gruwelijk mis, want in beide crashes (Lion Air en Ethiopian Air) bleek later dat de piloten geen idee hadden wat ze moesten doen, omdat ze niet wisten van het bestaan van MCAS, in het vliegtuig dat zij zelf bestuurden.

Harde lessen
Boeing erkent in een reactie op het rapport van het Huis schuld en zegt “vele harde lessen” te hebben geleerd uit de gebeurtenissen rond de MAX. De fabrikant uit Chicago zegt dat er inmiddels zoveel tijd is gestoken in een upgrade van de MAX dat het toestel binnenkort “veilig” terug kan keren in actieve dienst.

Wie over het lot van MAX beslist is nog onduidelijk. Zowel de FAA als de Europese EASA zitten nu boven op nieuwe testen en zeggen dat de 737 MAX alleen weer mag vliegen als alle veiligheidsproblemen zijn opgelost.

Voorlopig is corona een nóg groter probleem voor Boeing, de andere fabrikanten van vliegtuigen en van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Door de pandemie is het luchtverkeer dit jaar gedecimeerd.

Burgerluchtvaartorganisatie ICAO raamt nu dat het aantal vervoerde passagiers, mondiaal, in 2020 rond de 70 procent lager zal zijn dan in 2019. Airlines houden al maanden een groot deel van hun vloot, van alle vliegtuigtypes, aan de grond of maken er functioneel gebruik van om de toestellen en de bemanningen in goede conditie te houden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…