Home / Luchtvaart / Boeing stopt bouw van de 747

Boeing stopt bouw van de 747

Boeing stopt bouw van de 747

Aan de productie van de Boeing 747-8 komt binnen enkele jaren een eind. Dit meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen bij de Amerikaanse fabrikant. De laatste serie van de jumbojet was al nooit een succes, corona geeft het laatste duwtje.

Boeing heeft officieel het einde van de 747-8 nog niet gemeld, maar Bloomberg zegt over informatie te beschikken dat dit wel gebeurt. De markt voor viermotorige supergrote vliegtuigen, met 450 stoelen of meer, stagneerde de laatste jaren al.

Airlines gaven meer en meer de voorkeur aan kleinere toestellen. Airbus kondigde vorig jaar aan de bouw van de dubbeldeks A380 stop te zetten in 2021. Voor de A380 kwamen de afgelopen twintig jaar 274 orders binnen, veel minder dan Airbus had verwacht en te weinig om het toestel te blijven bouwen.

Passagiers- en vrachtversie
De Boeing 747-8 treft nu hetzelfde lot. De Boeing 747-8, die bestaat in een versie voor passagiers (747-8I) en vracht (747-8F), vloog in 2011 voor het eerst commercieel. Het toestel was de opvolger van de Boeing 747-400, waarvan 694 stuks werden geproduceerd tussen 1988 en 2009 .

De 747-400 was weer een doorontwikkelde vorm van de eerste 747’s (-100, -200 en -300 series) die vanaf 1970 commercieel in dienst kwamen. De Boeing 747-400 bleek achteraf de meeste succesvolle variant, er rolden 694 van de band. Op het hoogtepunt van de 747-400, rond de eeuwwisseling, had vrijwel elke grote airline het toestel in de vloot.

Boeing leek daarna niet met een opvolger van de -400 te zullen komen en zich meer te willen richten op tweemotorige toestellen, die gemiddeld  kleiner waren, zoals de 777 en 787 en zuiniger in gebruik. Maar toen concurrent Airbus rond 2000 met de dubbeldeks A380 op de markt kwam, wilde Boeing niet achterblijven en werd de 747-400 toch doorontwikkeld in de 747-8.

Weinig afzet
Technisch gezien is de Boeing 747-8 een geslaagd ontwerp, maar de afzet bleef ver achter bij de verwachtingen van het bedrijf. De vrachtversie verkocht het beste: 106 toestellen. Voor de passagiersversie kwamen slechts 47 orders binnen, waarvan de meeste door Lufthansa (19) en Korean Air (10).

De laatste klant was de Amerikaanse regering die in 2017 een order plaatste voor twee Boeing 747-8I’s die dienst zullen doen als toestellen van de president (Air Force One). De huidige twee presidentiële vliegtuigen zijn Boeing 747-200’s die ruim dertig jaar oud zijn.

Nu de coronacrisis de luchtvaart ongekend hard heeft getroffen, blijven de vliegtuigbouwers met een overschot aan vliegtuigen zitten. Veel airlines annuleren hun orders of stellen aflevering uit. En de vraag naar grote toestellen is helemaal ingezakt.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….