Boeing onthoudt zich voorlopig van ramingen over omzet en winst/verlies, naar aanleiding van de ‘grounding’ van de 737 MAX, sinds medio maart. Dit heeft het Amerikaanse bedrijf bekendgemaakt bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal.
In Q1 van 2019 boekte Boeing nog een behoorlijke nettowinst van 2,1 miljard dollar, maar dit betekende wel een daling van dertien procent ten opzichte van Q1 in 2018. De omzet slonk met twee procent naar 22,9 miljard dollar.
Sinds 13 maart staan alle Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond, nadat vlak na elkaar twee vliegtuigen van dit type waren gecrasht, met 346 doden als gevolg. Boeing levert sindsdien ook geen MAX-toestellen meer af en heeft de productie ingekrompen.
De echte financiële gevolgen van de grounding zullen pas voelbaar zijn in het tweede kwartaal: drie volle maanden waarin geen enkele MAX de fabriek zal verlaten. Het lijkt er namelijk niet op dat de MAX vóór 1 juli weer zal vliegen. Boeing onthoudt zich daarom voorlopig van het verstrekken van de gebruikelijke financiële verwachtingen.
Onzekerheid
‘In eerder verstrekte financiële vooruitzichten voor 2019 ontbreekt de impact van de situatie rond de 737 MAX. Door de onzekerheid over de timing en de voorwaarden waaronder de 737 MAX-vloot weer in bedrijf zal zijn, zal Boeing op een latere datum nieuwe vooruitzichten publiceren,’ zegt het bedrijf in een verklaring.
Terwijl Boeing in maart nog vol overtuiging zei dat de MAX ‘spoedig’ weer zou vliegen, heeft het bedrijf het nu dus over ‘onzekerheid’ wat betreft de timing. In de verklaring staat dat Boeing ‘goede voortgang’ maakt op het gebied van een software-update voor de 737 MAX. ‘Er zijn inmiddels 135 test- en productievluchten rond deze update afgerond. Het bedrijf blijft nauw samenwerken met wereldwijde toezichthouders en luchtvaartpartners voor het testen van de software en het completeren van een robuust pakket van trainingen en opleidingsmaterialen.’
De vermoedelijk oorzaak van de twee crashes zit in het anti-stall systeem MCAS, dat Boeing zelf heeft ontwikkeld en waarmee de MAX als eerste vloog. MCAS duwt de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden indien de invalshoek (angle of attack) dusdanig is dat er niet voldoende lucht onder de vleugels komt en het vliegtuig in een overtrek (stall) kan geraken.
Bij beide crashes, die van Lion Air op 29 oktober en die van Ethiopian op 10 maart, lijkt het erop dat MCAS meteen na de start al werd geactiveerd. De piloten slaagden er niet in de besturing over te nemen en de neus op te trekken. Zo dicht bij de grond was dit in beide gevallen fataal.

