Home / Luchtvaart / Boeing schort ramingen op

Boeing schort ramingen op

Boeing schort ramingen op

Boeing onthoudt zich voorlopig van ramingen over omzet en winst/verlies, naar aanleiding van de ‘grounding’ van de 737 MAX, sinds medio maart. Dit heeft het Amerikaanse bedrijf bekendgemaakt bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal.

In Q1 van 2019 boekte Boeing nog een behoorlijke nettowinst van 2,1 miljard dollar, maar dit betekende wel een daling van dertien procent ten opzichte van Q1 in 2018. De omzet slonk met twee procent naar 22,9 miljard dollar.

Sinds 13 maart staan alle Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond, nadat vlak na elkaar twee vliegtuigen van dit type waren gecrasht, met 346 doden als gevolg. Boeing levert sindsdien ook geen MAX-toestellen meer af en heeft de productie ingekrompen.

De echte financiële gevolgen van de grounding zullen pas voelbaar zijn in het tweede kwartaal: drie volle maanden waarin geen enkele MAX de fabriek zal verlaten. Het lijkt er namelijk niet op dat de MAX vóór 1 juli weer zal vliegen. Boeing onthoudt zich daarom voorlopig van het verstrekken van de gebruikelijke financiële verwachtingen.

Onzekerheid
‘In eerder verstrekte financiële vooruitzichten voor 2019 ontbreekt de impact van de situatie rond de 737 MAX. Door de onzekerheid over de timing en de voorwaarden waaronder de 737 MAX-vloot weer in bedrijf zal zijn, zal Boeing op een latere datum nieuwe vooruitzichten publiceren,’ zegt het bedrijf in een verklaring.

Terwijl Boeing in maart nog vol overtuiging zei dat de MAX ‘spoedig’ weer zou vliegen, heeft het bedrijf het nu dus over ‘onzekerheid’ wat betreft de timing. In de verklaring staat dat Boeing ‘goede voortgang’ maakt op het gebied van een software-update voor de 737 MAX. ‘Er zijn inmiddels 135 test- en productievluchten rond deze update afgerond. Het bedrijf blijft nauw samenwerken met wereldwijde toezichthouders en luchtvaartpartners voor het testen van de software en het completeren van een robuust pakket van trainingen en opleidingsmaterialen.’

De vermoedelijk oorzaak van de twee crashes zit in het anti-stall systeem MCAS, dat Boeing zelf heeft ontwikkeld en waarmee de MAX als eerste vloog. MCAS duwt de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden indien de invalshoek (angle of attack) dusdanig is dat er niet voldoende lucht onder de vleugels komt en het vliegtuig in een overtrek (stall) kan geraken.

Bij beide crashes, die van Lion Air op 29 oktober en die van Ethiopian op 10 maart, lijkt het erop dat MCAS meteen na de start al werd geactiveerd. De piloten slaagden er niet in de besturing over te nemen en de neus op te trekken. Zo dicht bij de grond was dit in beide gevallen fataal.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…