Home / Luchtvaart / Boeing ontneemt CEO de functie van voorzitter

Boeing ontneemt CEO de functie van voorzitter

Boeing ontneemt CEO de functie van voorzitter

CEO Dennis Muilenburg van Boeing is niet langer tevens voorzitter. De fabrikant wil dat hij zich volledig richt op de 737 MAX, zonder andere taken. De MAX staat sinds maart wereldwijd aan de grond en Muilenburg wordt daar medeverantwoordelijk voor gehouden.

Boeing kent een ‘one tier board,’ waarbij uitvoerende managers in één bestuur zitten met toezichthouders. Een dubbelfunctie: CEO en voorzitter komt vaak voor, ook bij Boeing en dit breekt de vliegtuigfabrikant nu op. Want CEO Muilenburg was als voorzitter tevens toezichthouder van zichzelf.

Het bestuur – excutives en non-executives – heeft nu ingegrepen en Muilenburg het voorzitterschap ontnomen. Hoewel Muilenburg in het openbaar heeft aangegeven ‘volledig’ te hebben ingestemd met de stap, wordt het algemeen gezien als een demotie. Analisten sluiten niet uit dat Muilenburg uiteindelijk het veld zal moeten ruimen bij Boeing.

Crashes MAX
De CEO moet zich, zo vindt de rest van het bestuur, de komende tijd volledig concentreren op de terugkeer van de Boeing 737 MAX in de lucht. Het relatief nieuwe toesteltype staat sinds medio maart aan de grond, nadat bij twee crashes, in Indonesië en Ethiopië, in totaal 346 mensen waren omgekomen.

Alle landen legden airlines een verbod op te vliegen met de MAX totdat duidelijk was wat er bij de twee ongelukken is gebeurd. Honderden Boeings van dit type staan sindsdien geparkeerd, zowel vliegtuigen die al in dienst waren, als exemplaren die net van van de band waren gerold.

Dit onderzoek naar de oorzaken van de ongelukken loopt nog steeds en het is niet waarschijnlijk dat de Boeing 737 MAX dit jaar weer zal vliegen. Mogelijk moet het hele ontwerp worden aangepast. Boeing zelf ontkende, ook na de tweede crash in maart, dat er iets mis was met de MAX en dat er een verband tussen beide incidenten bestond, maar kwam daar later op terug. Alles wijst in de richting van een foutief anti-stall computersysteem, dat tot onbestuurbaarheid leidde.

De crisis rond de MAX heeft Boeing intussen vele miljarden gekost. De beurswaarde is sinds maart met 27 miljard dollar gedaald, terwijl de schade door de geparkeerde toestellen ook in de papieren loopt. Het bedrijf kan verder nog veel schadeclaims tegemoet zien van airlines die hun MAX-toestellen niet kunnen gebruiken.

Dennis Muilenburg is bij Boeing de eindverantwoordelijke voor het beleid. Hij trad in 2015 aan als CEO van het bedrijf en overzag in 2017 de introductie van de Boeing 737 MAX, als de jongste loot van de 737-familie. Naderhand werd duidelijk dat Boeing de MAX overhaast had gebouwd, omdat concurrent Airbus inmiddels met een nieuwe variant van de A320 op de markt was gekomen, de A320neo.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…