Home / Luchtvaart / Boeing legt bouw MAX stil

Boeing legt bouw MAX stil

Boeing legt bouw MAX stil

Boeing legt in januari 2020 de bouw van de 737 MAX stil. Sinds maart dit jaar staat het toesteltype wereldwijd aan de grond na twee fatale crashes. Een datum voor terugkeer is niet in zicht. De fabrikant heeft nu een stuwmeer van 400 kant-en-klare MAX-vliegtuigen.

Boeing zegt in een verklaring vanuit het hoofdkantoor in Chicago zich eerst te willen richten op de aflevering van de afgebouwde MAX-en. Daar moet nog wel een cruciale stap aan vooraf gaan: certificering van het aangepaste toestel door de autoriteiten. Zolang dat niet is gebeurd mogen ook lege toestellen niet vliegen en worden afgeleverd aan de klanten.

MCAS
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA is sinds de ‘grounding’ van de MAX, medio maart, bezig met onderzoek naar wat er fout is gegaan bij de twee crashes. Op 10 maart stortte een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines neer, terwijl op 29 oktober 2018 al een zelfde vliegtuig van het Indonesische Lion Air was gecrasht. De twee ongelukken kostten aan alle inzittenden het leven: 346 in totaal. Alles wijst erop dat het anti-stall systeem MCAS de oorzaak is van beide rampen.

Alle andere 385 exemplaren van de MAX die in maart nog vlogen moesten toen aan de grond blijven, in afwachting van het onderzoek. Boeing verkondigde aanvankelijk optimistisch dat de MAX ‘snel’ weer zou vliegen, maar de fabrikant werd in haar verklaringen later veel voorzichtiger.

In een persbericht van maandag noemt Boeing geen termijn meer, maar spreekt van ‘onzekerheid over de timing en voorwaarden’ van terugkeer. De fabrikant staakt daarom in januari 2020 voorlopig de productie, maar zegt dat dit geen gevolgen heeft voor de werknemers die bij de MAX betrokken zijn; zij worden ingezet bij de bouw van andere toesteltypes.

De single-aisle Boeing MAX is de jongste telg uit de 737-familie die teruggaat tot de jaren zestig – eerste vlucht op 9 april 1967. Hij is op termijn beschikbaar in vier oplopende varianten: de MAX 7, 8, 9 en 10. Voorlopig zijn alleen de MAX 8 en de MAX 9 opgeleverd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…