Home / Luchtvaart / Boeing legt bouw MAX stil

Boeing legt bouw MAX stil

Boeing legt bouw MAX stil

Boeing legt in januari 2020 de bouw van de 737 MAX stil. Sinds maart dit jaar staat het toesteltype wereldwijd aan de grond na twee fatale crashes. Een datum voor terugkeer is niet in zicht. De fabrikant heeft nu een stuwmeer van 400 kant-en-klare MAX-vliegtuigen.

Boeing zegt in een verklaring vanuit het hoofdkantoor in Chicago zich eerst te willen richten op de aflevering van de afgebouwde MAX-en. Daar moet nog wel een cruciale stap aan vooraf gaan: certificering van het aangepaste toestel door de autoriteiten. Zolang dat niet is gebeurd mogen ook lege toestellen niet vliegen en worden afgeleverd aan de klanten.

MCAS
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA is sinds de ‘grounding’ van de MAX, medio maart, bezig met onderzoek naar wat er fout is gegaan bij de twee crashes. Op 10 maart stortte een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines neer, terwijl op 29 oktober 2018 al een zelfde vliegtuig van het Indonesische Lion Air was gecrasht. De twee ongelukken kostten aan alle inzittenden het leven: 346 in totaal. Alles wijst erop dat het anti-stall systeem MCAS de oorzaak is van beide rampen.

Alle andere 385 exemplaren van de MAX die in maart nog vlogen moesten toen aan de grond blijven, in afwachting van het onderzoek. Boeing verkondigde aanvankelijk optimistisch dat de MAX ‘snel’ weer zou vliegen, maar de fabrikant werd in haar verklaringen later veel voorzichtiger.

In een persbericht van maandag noemt Boeing geen termijn meer, maar spreekt van ‘onzekerheid over de timing en voorwaarden’ van terugkeer. De fabrikant staakt daarom in januari 2020 voorlopig de productie, maar zegt dat dit geen gevolgen heeft voor de werknemers die bij de MAX betrokken zijn; zij worden ingezet bij de bouw van andere toesteltypes.

De single-aisle Boeing MAX is de jongste telg uit de 737-familie die teruggaat tot de jaren zestig – eerste vlucht op 9 april 1967. Hij is op termijn beschikbaar in vier oplopende varianten: de MAX 7, 8, 9 en 10. Voorlopig zijn alleen de MAX 8 en de MAX 9 opgeleverd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…