Home / Luchtvaart / Boeing lanceert de MAX 10, maar gaat het toestel vliegen?

Boeing lanceert de MAX 10, maar gaat het toestel vliegen?

Boeing lanceert de MAX 10,  maar gaat het toestel vliegen?

Boeing heeft deze week de eerste 737 MAX 10 gepresenteerd, maar het gaat het toestel ook vliegen? De kleinere varianten: de Boeing MAX 8 en de MAX 9, staan namelijk sinds maart aan de grond, na twee fatale ongelukken. Wanneer het vliegtuigtype weer de lucht in mag, is vooralsnog onduidelijk.

In een persbericht over de lancering van de MAX 10, de grootste variant, rept Boeing met geen woord over de ‘grounding’ van de -8 en -9. ‘Boeing bereikt een nieuwe mijlpaal met het debuut van het eerste 737 MAX 10-toestel,’ schrijft het bedrijf. ‘Duizenden medewerkers verzamelden zich in de Boeing-fabriek in Renton, Washington voor de debuut-ceremonie. Boeing-managers zetten hier de prestaties van het team en de onlangs volbrachte productie van het nieuwste lid van de 737 MAX-familie in het zonnetje,’ aldus Boeing.

MCAS
De fabrikant zegt dat de MAX 10 volgend jaar officieel in gebruik zal worden genomen, nadat er nog ‘systeemcontroles en motortesten’ zijn uitgevoerd. Maar daar zit precies het probleem: het antiovertreksysteem MCAS, dat in elke MAX zit, bleek eerder niet goed te functioneren. Sterker nog, MCAS leidde tot twee fatale crashes, van toestellen van Lion Air (oktober 2018) en van Ethiopian Airlines (maart 2019) , met 346 doden als gevolg.

Sinds luchtvaartautoriteiten wereldwijd, medio maart, alle ruim 300 MAX-toestellen die toen in dienst waren aan de grond hielden, werkt Boeing koortsachtig aan een verbetering van MCAS of misschien wel aan verwijdering van de functie. De fabrikant heeft nog altijd geen datum genoemd voor terugkeer.

FAA
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft van de Amerikaanse politiek het verwijt gekregen te gehaast en onzorgvuldig te hebben gehandeld bij de eerdere certificering van de MAX. De FAA zal daarom bij een keuring van de gemodificeerde versie van de MAX 8 en 9, evenals die van de nieuwe MAX 10, zeer streng zijn, zo is de verwachting.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft al aangekondigd onafhankelijk van de FAA de MAX-familie te willen keuren om zich ervan te vergewissen dat het toestel na de aanpassingen wel veilig is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ACI steunt plannen Brussel

ACI steunt plannen Brussel

12/12/2019

ACI Europe heeft haar steun uitgesproken voor de Green Deal, het plan van de Europese Commissie voor een ‘vergroening’ van de Unie. De organisatie van luchthavens noemt het een plicht…

BCD: groen dé kleur in 2020

BCD: groen dé kleur in 2020

12/12/2019

BCD Travel voorspelt dat in 2020 groen, in overdrachtelijke zin, de belangrijkste kleur wordt voor zakenreizen. In het rapport How to Travel Beyond 2020 identificeert BCD de trends. “We reizen…