Home / Luchtvaart / Boeing lanceert de MAX 10, maar gaat het toestel vliegen?

Boeing lanceert de MAX 10, maar gaat het toestel vliegen?

Boeing lanceert de MAX 10,  maar gaat het toestel vliegen?

Boeing heeft deze week de eerste 737 MAX 10 gepresenteerd, maar het gaat het toestel ook vliegen? De kleinere varianten: de Boeing MAX 8 en de MAX 9, staan namelijk sinds maart aan de grond, na twee fatale ongelukken. Wanneer het vliegtuigtype weer de lucht in mag, is vooralsnog onduidelijk.

In een persbericht over de lancering van de MAX 10, de grootste variant, rept Boeing met geen woord over de ‘grounding’ van de -8 en -9. ‘Boeing bereikt een nieuwe mijlpaal met het debuut van het eerste 737 MAX 10-toestel,’ schrijft het bedrijf. ‘Duizenden medewerkers verzamelden zich in de Boeing-fabriek in Renton, Washington voor de debuut-ceremonie. Boeing-managers zetten hier de prestaties van het team en de onlangs volbrachte productie van het nieuwste lid van de 737 MAX-familie in het zonnetje,’ aldus Boeing.

MCAS
De fabrikant zegt dat de MAX 10 volgend jaar officieel in gebruik zal worden genomen, nadat er nog ‘systeemcontroles en motortesten’ zijn uitgevoerd. Maar daar zit precies het probleem: het antiovertreksysteem MCAS, dat in elke MAX zit, bleek eerder niet goed te functioneren. Sterker nog, MCAS leidde tot twee fatale crashes, van toestellen van Lion Air (oktober 2018) en van Ethiopian Airlines (maart 2019) , met 346 doden als gevolg.

Sinds luchtvaartautoriteiten wereldwijd, medio maart, alle ruim 300 MAX-toestellen die toen in dienst waren aan de grond hielden, werkt Boeing koortsachtig aan een verbetering van MCAS of misschien wel aan verwijdering van de functie. De fabrikant heeft nog altijd geen datum genoemd voor terugkeer.

FAA
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft van de Amerikaanse politiek het verwijt gekregen te gehaast en onzorgvuldig te hebben gehandeld bij de eerdere certificering van de MAX. De FAA zal daarom bij een keuring van de gemodificeerde versie van de MAX 8 en 9, evenals die van de nieuwe MAX 10, zeer streng zijn, zo is de verwachting.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft al aangekondigd onafhankelijk van de FAA de MAX-familie te willen keuren om zich ervan te vergewissen dat het toestel na de aanpassingen wel veilig is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…