Home / Luchtvaart / Boeing koopt Embraer niet

Boeing koopt Embraer niet

Boeing koopt Embraer niet

Boeing neemt Embraer niet over, omdat volgens de Amerikaanse fabrikant het overleg is mislukt. Het Braziliaanse concern spreekt evenwel over ‘valse claims.’ De malaise rond de 737 MAX zou de echte reden zijn.

“Boeing heeft er twee jaar lang nauwgezet aan gewerkt om de transactie met Embraer te voltooien,” zegt Marc Allen, de president van de Embraer Partnership & Group Operations bij Boeing.

“We voerden de afgelopen maanden productieve, maar uiteindelijk niet-succesvolle besprekingen. Dit heeft ons zeer teleurgesteld, maar we waren op een punt aanbeland waar doorgang van de onderhandelingen geen zin meer had,” aldus Allen. Boeing heeft verder geen details gegeven over het afketsen van de deal. Onduidelijk blijft zo voor de buitenwereld waar de pijn precies zat.

Paar puntjes
In januari 2019 leek, na goedkeuring van de Amerikaanse en Braziliaanse autoriteiten, de joint venture tussen de twee vliegtuigbouwers een feit te zullen worden. Er stonden nog ‘een paar punten’ open voor onderhandeling tussen de twee bedrijven, maar de jv zou ‘in de loop van het jaar’ worden getekend, heette het.

Boeing zou in die opzet 80 procent krijgen in de jv, Embraer 20 procent, waarmee de Amerikaanse fabrikant feitelijk eigenaar zou worden. De samenwerking zou alleen betrekking hebben op de civiele toestellen van Boeing, de militaire tak van Embraer zou in Braziliaanse handen blijven. Boeing had 4,2 miljard dollar gereserveerd voor de transactie.

MAX-crisis
Maar toen ontstond begin maart 2019 de crisis rond de Boeing 737 MAX. Na twee crashes van MAX-en in een paar maanden tijd (met 346 doden als gevolg) moest het hele splinternieuwe toesteltype aan de grond blijven.

Het kostte Boeing sindsdien miljarden dollars. Vrijwel alle tijd van het management werd gestoken in terugkeer van de MAX in de lucht; CEO Dennis Muilenburg werd er in december 2019 om  ontslagen. Ruim een jaar is verstreken sinds de ‘grounding’ en de MAX is nog steeds niet terug.

Embraer zegt nu dat de MAX-saga de werkelijke reden voor het afketsen van de jv is. Het Braziliaanse bedrijf neemt zaterdag in ongekend felle bewoordingen afstand van de uitleg door de Amerikanen, eerder op de dag. “Embraer is er vast van overtuigd dat Boeing de samenwerking onterecht heeft beëindigd. Boeing is met valse claims gekomen als een voorwendsel om aan de verplichtingen jegens ons te ontkomen.”

Volgens Embraer heeft Boeing momenteel eenvoudigweg niet de 4,2 miljard dollar beschikbaar om de deal te sluiten. “Wij constateren bij Boeing een systematisch patroon van uitstel en herhaalde inbreuken op eerdere afspraken. Boeing was niet bereid de transactie tot een goed einde te brengen tegen de achtergrond van de eigen financiële problemen rond de 737 MAX en vanwege de reputatieschade.”

Corona
Sinds begin 2020 is er ook nog eens de corona pandemie bij gekomen die de hele luchtvaartsector in een nooit eerder vertoonde crisis heeft gestort, van luchtvaartmaatschappijen tot luchthavens, fabrikanten en toeleveranciers. Boeing zowel als Airbus hebben door vraaguitval de eigen productie al teruggeschroefd, terwijl beide concerns ook annuleringen van bestellingen binnen krijgen.

Embraer is na Airbus en Boeing de derde speler op de vliegtuigmarkt. In het marktsegment straalvliegtuigen tot 150 stoelen heeft Embraer een positie als wereldwijd marktleider opgebouwd. De vloot van KLM Cityhopper bijvoorbeeld bestaat geheel uit Embraers.

Boeing wilde met de overname van Embraer ook reageren op concurrent Airbus, die eind 2017 een meerderheidsbelang verwierf in de CSeries van Bombardier, een vliegtuigtype dat concurreert met de grotere jets van Embraer. Airbus doopte de CSeries in 2019 om tot A220 en kreeg veel orders binnen voor dit type.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…