Home / Luchtvaart / Boeing koopt Embraer niet

Boeing koopt Embraer niet

Boeing koopt Embraer niet

Boeing neemt Embraer niet over, omdat volgens de Amerikaanse fabrikant het overleg is mislukt. Het Braziliaanse concern spreekt evenwel over ‘valse claims.’ De malaise rond de 737 MAX zou de echte reden zijn.

“Boeing heeft er twee jaar lang nauwgezet aan gewerkt om de transactie met Embraer te voltooien,” zegt Marc Allen, de president van de Embraer Partnership & Group Operations bij Boeing.

“We voerden de afgelopen maanden productieve, maar uiteindelijk niet-succesvolle besprekingen. Dit heeft ons zeer teleurgesteld, maar we waren op een punt aanbeland waar doorgang van de onderhandelingen geen zin meer had,” aldus Allen. Boeing heeft verder geen details gegeven over het afketsen van de deal. Onduidelijk blijft zo voor de buitenwereld waar de pijn precies zat.

Paar puntjes
In januari 2019 leek, na goedkeuring van de Amerikaanse en Braziliaanse autoriteiten, de joint venture tussen de twee vliegtuigbouwers een feit te zullen worden. Er stonden nog ‘een paar punten’ open voor onderhandeling tussen de twee bedrijven, maar de jv zou ‘in de loop van het jaar’ worden getekend, heette het.

Boeing zou in die opzet 80 procent krijgen in de jv, Embraer 20 procent, waarmee de Amerikaanse fabrikant feitelijk eigenaar zou worden. De samenwerking zou alleen betrekking hebben op de civiele toestellen van Boeing, de militaire tak van Embraer zou in Braziliaanse handen blijven. Boeing had 4,2 miljard dollar gereserveerd voor de transactie.

MAX-crisis
Maar toen ontstond begin maart 2019 de crisis rond de Boeing 737 MAX. Na twee crashes van MAX-en in een paar maanden tijd (met 346 doden als gevolg) moest het hele splinternieuwe toesteltype aan de grond blijven.

Het kostte Boeing sindsdien miljarden dollars. Vrijwel alle tijd van het management werd gestoken in terugkeer van de MAX in de lucht; CEO Dennis Muilenburg werd er in december 2019 om  ontslagen. Ruim een jaar is verstreken sinds de ‘grounding’ en de MAX is nog steeds niet terug.

Embraer zegt nu dat de MAX-saga de werkelijke reden voor het afketsen van de jv is. Het Braziliaanse bedrijf neemt zaterdag in ongekend felle bewoordingen afstand van de uitleg door de Amerikanen, eerder op de dag. “Embraer is er vast van overtuigd dat Boeing de samenwerking onterecht heeft beëindigd. Boeing is met valse claims gekomen als een voorwendsel om aan de verplichtingen jegens ons te ontkomen.”

Volgens Embraer heeft Boeing momenteel eenvoudigweg niet de 4,2 miljard dollar beschikbaar om de deal te sluiten. “Wij constateren bij Boeing een systematisch patroon van uitstel en herhaalde inbreuken op eerdere afspraken. Boeing was niet bereid de transactie tot een goed einde te brengen tegen de achtergrond van de eigen financiële problemen rond de 737 MAX en vanwege de reputatieschade.”

Corona
Sinds begin 2020 is er ook nog eens de corona pandemie bij gekomen die de hele luchtvaartsector in een nooit eerder vertoonde crisis heeft gestort, van luchtvaartmaatschappijen tot luchthavens, fabrikanten en toeleveranciers. Boeing zowel als Airbus hebben door vraaguitval de eigen productie al teruggeschroefd, terwijl beide concerns ook annuleringen van bestellingen binnen krijgen.

Embraer is na Airbus en Boeing de derde speler op de vliegtuigmarkt. In het marktsegment straalvliegtuigen tot 150 stoelen heeft Embraer een positie als wereldwijd marktleider opgebouwd. De vloot van KLM Cityhopper bijvoorbeeld bestaat geheel uit Embraers.

Boeing wilde met de overname van Embraer ook reageren op concurrent Airbus, die eind 2017 een meerderheidsbelang verwierf in de CSeries van Bombardier, een vliegtuigtype dat concurreert met de grotere jets van Embraer. Airbus doopte de CSeries in 2019 om tot A220 en kreeg veel orders binnen voor dit type.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…