Boeing gaat in 2030 een opvolger presenteren voor de 737 MAX. Het zou voor het eerst sinds 1968 zijn dat er een gloednieuwe narrowbody wordt ontwikkeld.
De 737 MAX borduurt voort op het originele ontwerp van de 737, maar dan met nieuw ontworpen, zuiniger motoren. Tot nu toe hielden Airbus en Boeing vol dat het ontwikkelen van een helemaal nieuw vliegtuig voor de korte en middellange afstanden te duur zou zijn. Dat terwijl op de lange afstanden de innovaties elkaar in veel sneller tempo opvolgen: Airbus introduceerde de superjumbo A380 in 2007 en Boeing bouwde de 787, een revolutionair lichtgewicht vliegtuig, dat in 2011 voor het eerst commercieel vloog. Concurrent Airbus de eerste A350, het Europese antwoord op de 787, inmiddels geleverd aan Qatar Airways, dat het vliegtuig momenteel aan het testen is.
De verwachting is dat de ervaring die Boeing heeft opgedaan met de 787, terug te zien zal zijn in de opvolger van de 737 MAX. Dat betekent het gebruik van lichtgewicht materialen en nog efficiëntere motoren. De nieuwe 737 wordt iets groter dan nu, maar de vorm zal vergelijkbaar zijn.
Boeing zegt dat de ontwikkelingen in China de bouw van een nieuw korte- en middellange-afstandsvliegtuig rechtvaardigen. Het Chinese bedrijf COMAC wil de concurrentie aangaan met de A320 en 737 door zelf een vliegtuig te bouwen voor dit marktsegment, de C919. Dit toestel gaat waarschijnlijk eind 2015 vliegen.

