Home / Luchtvaart / Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

Terwijl het bewijs groeit dat de crashes van twee Boeing 737 MAX’s dezelfde oorzaak hadden, komen zowel de fabrikant als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onder vuur te liggen. Mogelijk kreeg de ‘MAX’ te gehaast certificatie van de FAA. Topman Muilenburg van Boeing is intussen bezig met damage control.

De twee vluchtrecorders (zwarte dozen) van Ethiopian Airlines vlucht 302, een Boeing MAX 8, die op 10 maart crashte, worden momenteel onderzocht in Parijs. Onderzoekers hebben na de eerste analyses naar buiten gebracht dat er een ‘duidelijke overeenkomst’ is met de crash van een Boeing MAX 8, eind oktober, van het Indonesische Lion Air. Bij de twee ongelukken kwamen alle inzittenden om het leven: 157 in Ethiopië en 189 in Indonesië. Beide fonkelnieuwe vliegtuigen crashten kort na opstijgen, met hoge snelheid.

Het onderzoek naar de oorzaak wijst in de richting van het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), een uitvinding die Boeing bij de MAX introduceerde en die in een situatie van overtrek (stall) de neus automatisch naar beneden drukt.

Mogelijk trad MCAS door een fout in de software meteen na de start van beide vliegtuigen in werking, waarbij het systeem de bemanning overrulede. Op lage hoogte was dit meteen fataal.

Niets mis
Na de jongste crash besloot het ene na het andere land om de Boeing 737 MAX, waarvan twee types, de -8 en de -9 in gebruik zijn, aan de grond te houden. Er waren tot voor kort ruim 350 Boeing MAX-toestellen in gebruik. Op 11 en 12 maart bleven Boeing en de luchtvaartautoriteit FAA benadrukken dat er ‘niets’ mis was met de MAX; vluchten in de VS met het toestel gingen die dagen gewoon door. Maar op 13 maart gelastte toch ook de Amerikaanse president Trump om de MAX voorlopig aan de grond te houden.

Boeing zowel als de FAA zijn daarna in de VS onder zware kritiek komen te liggen. Na de crash van Lion Air had er meteen onderzoek naar MCAS gedaan moeten worden, zeggen analisten en dat is niet gebeurd.

De Seattle Times (de meeste fabrieken van Boeing staan in Seattle) schrijft nu dat de goedkeuring door de FAA van de MAX in 2015 een haastklus was, omdat concurrent Airbus inmiddels de A320neo had gelanceerd. Boeing zou de FAA hebben gemaand de certificatie met spoed af te ronden, hoewel MCAS niet voldoende was getest. De Amerikaanse justitie en het ministerie van transport in Washington zijn inmiddels onderzoek begonnen naar deze certificatie en de 737 MAX.

Damage control
Intussen probeert Boeing op alle mogelijke manieren de schade te beperken. De CEO, Dennis Muilenburg, kwam vandaag met een uitvoerige verklaring waarin hij zijn medeleven betuigt aan de nabestaanden van de passagiers en crew van zowel de vlucht van Ethiopian als die van Lion Air. Hij benadrukt dat veiligheid ‘centraal’ staat bij Boeing.

Ook Muilenburg legt een link tussen de twee crashes. ‘Op basis van de feiten van het ongeval van Lion Air-vlucht 610 en de data die langzamerhand beschikbaar komt van het ongeval met Ethiopian Airlines-vlucht 302, nemen we gepaste maatregelen om de veiligheid van de 737 MAX volledig te garanderen,’ schrijft hij. Welk verband er bestaat geeft hij niet aan.

Het verdere onderzoek naar de crash van Ethiopian is momenteel in volle gang. Naar verwachting zal binnen enige weken meer duidelijkheid komen, ook over de mogelijke overeenkomst met de Lion Air-crash.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…