Home / Luchtvaart / Boeing en COMAC verwerken bakolie tot biobrandstof

Boeing en COMAC verwerken bakolie tot biobrandstof

Boeing en COMAC verwerken bakolie tot biobrandstof

Boeing en Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) hebben woensdag een demonstratielocatie geopend waar oude bakolie – in China bekend als ‘rioololie’ – wordt verwerkt tot duurzame biobrandstof voor de luchtvaart. De twee bedrijven schatten dat jaarlijks circa 1,8 miljard liter biobrandstof is te halen uit oude bakolie.

Boeing en COMAC sponsoren de productiefaciliteit in het zogenoemde ‘China-U.S. Aviation Biofuel Pilot Project’. Hangzhou Energy & Engineering Technology is verantwoordelijk voor de technologie, die van rioololie gecertificeerde biobrandstof voor vliegtuigen moet maken. Doel van het project is om inzicht te verkrijgen in de technologische mogelijkheden en de kosten om grote volumes biobrandstof te produceren.

Ook concurrent Airbus is actief betrokken bij de ontwikkeling van biofuel. Airbus participeert in het project van de Europese Commissie dat ITAKA wordt genoemd: Initiative Towards Sustainable Kerosene for Aviation. ITAKA is erop gericht om duurzame brandstof voor de luchtvaart te produceren en het gebruik ervan te testen in bestaande logistieke systemen en tijdens de normale vluchtuitvoering. Airbus analyseert data voor, tijdens en na de biovluchten van KLM.

Voor het totale project, dat een looptijd van 2,5 jaar heeft, is 10 miljoen euro subsidie verstrekt, die door de industrie gematcht wordt met nog eens 10 miljoen euro. Daarvan gaat 80 procent naar onderzoek en 20 procent wordt gebruikt om testen uit te voeren met 4.000 ton biobrandstof door KLM. De EU betaalt 50 procent, maar KLM moet zelf ook haar deel ophoesten, waarvoor zij weer co-funding zoekt. Daartoe is het Corporate BioFuel-programma opgezet, waarmee bedrijven een bijdrage leveren aan innovatie in de luchtvaart en tegelijkertijd de CO2-uitstoot van de vliegreizen die hun medewerkers maken compenseren met de aankoop van deze duurzame brandstof. Inmiddels zijn ruim grote bedrijven aangesloten bij het programma, waaronder Ahold, Heineken, Philips, DSM, Nike, en Schiphol Group. Deze maand kondigde Wilma Mansveld, staatssecretaris I&M, aan dat haar ministerie ook zal deelnemen aan KLM’s biofuelprogramma.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….