Home / Luchtvaart / Boeing: 787 kost 1 mld extra

Boeing: 787 kost 1 mld extra

Boeing: 787 kost 1 mld extra

De productieproblemen rond de Boeing 787 Dreamliner kosten het bedrijf ten minste 1 miljard dollar (860 miljoen euro). Dit blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal die de Amerikaanse fabrikant woensdag bekend heeft gemaakt.

Boeing kent sinds 2019 een reeks van technische problemen met de widebody Dreamliner. Sinds afgelopen juli heeft geen enkele airline nog een exemplaar ontvangen. De coronacrisis is in zekere zin een uitkomst voor het bedrijf, want vrijwel alle maatschappijen hebben te maken met overcapaciteit aan stoelen en zitten niet te springen om nieuwe toestellen.

Van de Dreamliner zijn sinds 2011 wereldwijd ruim duizend exemplaren afgeleverd. KLM heeft achttien 787’s in dienst: 13 van de serie -9 en vijf van het grotere type -10, met nog eens tien van de laatste in bestelling. In 2013 waren er ook al grote problemen met het toesteltype, door accu’s die in brand vlogen. Alles werd binnen een half jaar opgelost en daarna leek het op rolletjes te gaan met de Dreamliner.

Zwaar onder de maat
Het was KLM die in 2019 als eerste aan de bel trok over de 787-10’s. De toestellen waren ‘zwaar onder de maat’ vertrouwde KLM destijds toe aan Business Insider. Er was onder meer sprake van losse stoelen, schroeven en bouten die niet goed waren aangedraaid, ontbrekende en incorrect geplaatste pinnen. Hoewel KLM naar buiten toe – het was het jaar van de 100ste verjaardag – enthousiast was over de 787, wisten de eigen technici wel beter.

En de technische problemen met de Dreamliner stapelden zich daarna op. Boeing zegt nu, in een voetnoot bij de kwartaalcijfers, zich te blijven richten ‘op het uitvoeren van inspecties en herbewerkingen’ van het toesteltype en voert ook ‘gedetailleerde besprekingen’ met de Amerikaanse toezichthouder FAA over de ‘vereiste acties om de leveringen te hervatten.’

De productie gaat nog wel door, met ongeveer twee vliegtuigen per maand. Boeing zegt ‘na verloop van tijd’ terug te zullen keren naar vijf eenheden per maand. De kosten van de lagere productie en het voorlopig stopzetten van de afleveringen kost Boeing ongeveer 1 miljard, zegt het bedrijf.

Beeld © KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…