
Boeing zegt dat de terugkeer in de lucht van de 737 MAX mogelijk in januari volgend jaar zal plaatsvinden. Gebruikers, zoals American Airlines, zijn minder optimistisch en houden maart als vroegste maand, een jaar nadat de MAX aan de grond moest blijven.
In een uitgebreide verklaring gaat de fabrikant in op de huidige status van de MAX, zonder te verwijzen naar de reden dat het toestel sinds 13 maart wereldwijd een vliegverbod kreeg, namelijk twee fatale crashes met het type, vlak na elkaar die aan 346 mensen het leven kostten.
Het probleem met de MAX zat in een anti-stall systeem, MCAS, maar ook daar gaat Boeing nu niet op in.
Vliegwaardig
De fabrikant uit Chicago zegt ‘nauw samen te werken’ met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA en om de MAX weer vliegwaardig te krijgen. ‘De FAA en andere regelgevende instanties bepalen het tijdstip van certificering en wanneer de 737 MAX weer ingezet kan worden voor commerciële vluchten,’ zegt het bedrijf.
Boeing zegt te hopen dat de updates voor de MAX-besturingssoftware nog dit kwartaal worden goedgekeurd, maar daarover bestaat dus geen zekerheid. Boeing is optimistisch en houdt er rekening mee dat de MAX-toestellen vanaf december weer kunnen worden geleverd aan luchtvaartmaatschappijen. Behalve de ruim 300 toestellen die al in dienst waren en sinds afgelopen maart niet meer vliegen, kon Boeing ook geen enkele nieuwe MAX afleveren.
In januari 2020 zou dan de definitieve terugkeer van de MAX mogelijk zijn. Of dit haalbaar is, blijft de vraag. Boeing meldde de afgelopen maanden al enkele malen dat de comeback van het vliegtuig op handen was, maar dit bleek steeds te vroeg.
American Airlines, een van de grootste gebruikers van de MAX (24 in de vloot, 76 in bestelling) mikt op maart 2020 als eerste maand van mogelijke terugkeer. AA baseert zich daarbij op mededelingen van de FAA.