Home / Luchtvaart / Bod Qatar op Air India

Bod Qatar op Air India

Bod Qatar op Air India

Qatar Airways en de Indiase prijsvechter IndiGo bereiden samen een bod voor op Air India. Dit meldt de Financial Express vandaag in New Delhi. Jet Airways zou samen met haar buitenlandse partners Air France-KLM en Delta Air Lines de nationale carrier ook wel willen inlijven, maar dit bericht is onbevestigd.

Het Indiase ministerie van luchtvaart heeft een consortium van IndiGo en Qatar Airways genoemd als mogelijke gegadigde. IndiGo, de grootste airline in India, heeft de belangstelling bevestigd, maar zegt te wachten op de opsplitsing van Air India.

Jet Airways, Air France-KLM, die sinds eind vorig jaar een joint venture hebben, zouden volgens eerder berichten in Indiase media ook willen bieden op Air India, samen met Delta Airlines, waarmee Air France-KLM ook een jv heeft. Deze partijen hebben dit evenwel niet bevestigd.

Verlies
Air India is ondanks vele herstructureringen al jaren verlieslijdend, zonder uitzicht op verbetering. De Indiase regering, die volledig eigenaar is van de airline, besloot daarom begin dit jaar om over te gaan tot privatisering.

De airline zou volgens een plan in vier delen moeten worden verkocht. De long haul van main carrier Air India en prijsvechter Air India Express vormen de hoofdmoot. De andere drie delen zijn de kleine binnenlandse carrier Alliance Air, het onderhoudsbedrijf en de grondafhandeling. De regering wil het hele proces eind van dit jaar hebben afgerond. De Financial Express citeert vandaag regeringsbronnen die aangeven dat er toch geen opsplitsing zou komen. Onduidelijk is hoe deze situatie precies zit.

Vast staat dat Air India een enorme schuld heeft van omgerekend 7,8 miljard dollar en dat de regering de verkoop zal doorzetten. Zowel binnen- als buitenlandse investeerders kunnen een belang nemen. Voor niet-Indiase geldschieters is er wel een maximum aan een belang gesteld van 49 procent

IndiGo en Jet Airways zijn beide in private handen. Jet is na IndiGo de tweede speler op de Indiase markt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…