Home / Luchtvaart / Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame zakenreizen van de airline. Eerder gebruikte KLM al biobrandstof op andere luchthavens.

Volgens KLM vermindert de uitstoot van CO2 door het gebruik van biobrandstof met tachtig procent. Dit is gerekend op basis van zuivere biofuel; in de praktijk wordt het product echter vermengd met fossiele brandstof om een optimale kwaliteit kerosine te krijgen.

“Deze mix wordt geleverd aan Schiphol en volledig behandeld als een ‘drop-in’ brandstof met behulp van de bestaande brandstofinfrastructuur, leidingen, opslag en hydrantsysteem,” zegt KLM in een verklaring. “Op deze manier draagt duurzame vliegtuigbrandstof bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot van vluchten vanaf Amsterdam door het verminderen van de CO2-voetafdruk in de toeleveringsketen.”

Verder is de voorraad biofuel beperkt, zodat maar een klein aantal vluchten ermee kan worden bevoorraad. De prijs van het product is aanzienlijk hoger dat die van fossiele brandstof.

Reststoffen
KLM benadrukt alleen biofuel in te kopen die wordt gemaakt van afval en reststoffen en die geen negatieve invloed hebben op de voedselproductie of het milieu.

In 2022 opent in Delfzijl, in de provincie Groningen, een fabriek voor biofuel van het bedrijf SkyNRG, met steun van KLM en andere industriële partners. Deze faciliteit moet jaarlijks 75.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof opleveren voor KLM.

Tot de productie in Delfzijl op gang komt neemt KLM biofuel af van Neste. Dit is van oudsher een bedrijf gespecialiseerd in de raffinage van fossiele olie, maar heeft zich de laatste jaren toegelegd op biobrandstof, gemaakt van afval en reststoffen.

Neste – de naam betekent ‘vloeistof’ in het Fins – heeft vier raffinaderijen voor de productie van biofuel: twee in Finland, één in Rotterdam en één in Singapore. De faciliteit op de Maasvlakte van  Rotterdam is de grootste in zijn soort in Europa en levert een miljoen ton duurzame brandstof per jaar op.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….