Home / Luchtvaart / Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame zakenreizen van de airline. Eerder gebruikte KLM al biobrandstof op andere luchthavens.

Volgens KLM vermindert de uitstoot van CO2 door het gebruik van biobrandstof met tachtig procent. Dit is gerekend op basis van zuivere biofuel; in de praktijk wordt het product echter vermengd met fossiele brandstof om een optimale kwaliteit kerosine te krijgen.

“Deze mix wordt geleverd aan Schiphol en volledig behandeld als een ‘drop-in’ brandstof met behulp van de bestaande brandstofinfrastructuur, leidingen, opslag en hydrantsysteem,” zegt KLM in een verklaring. “Op deze manier draagt duurzame vliegtuigbrandstof bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot van vluchten vanaf Amsterdam door het verminderen van de CO2-voetafdruk in de toeleveringsketen.”

Verder is de voorraad biofuel beperkt, zodat maar een klein aantal vluchten ermee kan worden bevoorraad. De prijs van het product is aanzienlijk hoger dat die van fossiele brandstof.

Reststoffen
KLM benadrukt alleen biofuel in te kopen die wordt gemaakt van afval en reststoffen en die geen negatieve invloed hebben op de voedselproductie of het milieu.

In 2022 opent in Delfzijl, in de provincie Groningen, een fabriek voor biofuel van het bedrijf SkyNRG, met steun van KLM en andere industriële partners. Deze faciliteit moet jaarlijks 75.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof opleveren voor KLM.

Tot de productie in Delfzijl op gang komt neemt KLM biofuel af van Neste. Dit is van oudsher een bedrijf gespecialiseerd in de raffinage van fossiele olie, maar heeft zich de laatste jaren toegelegd op biobrandstof, gemaakt van afval en reststoffen.

Neste – de naam betekent ‘vloeistof’ in het Fins – heeft vier raffinaderijen voor de productie van biofuel: twee in Finland, één in Rotterdam en één in Singapore. De faciliteit op de Maasvlakte van  Rotterdam is de grootste in zijn soort in Europa en levert een miljoen ton duurzame brandstof per jaar op.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Alleen short haul Norwegian

Alleen short haul Norwegian

16/01/2021

Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze…

Extra test uit UK nu verplicht

Extra test uit UK nu verplicht

15/01/2021

Vanaf heden dient iedereen, ook airline crew, die per vliegtuig in Nederland arriveert vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naast een PCR vlak voor vertrek tevens een antigeentest te hebben…

Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

14/01/2021

De regering heeft de verkenningsfase voor herziening van het Nederlandse luchtruim afgerond en zal deze vanaf 2023 stapsgewijs doorvoeren. Dit schrijven de bewindslieden Van Nieuwenhuizen en Visser in een brief…

KLM even niet naar Z-Afrika

KLM even niet naar Z-Afrika

14/01/2021

KLM vliegt de komende twee dagen niet op Zuid-Afrika in verband met de aanwezigheid van een nieuwe, zeer besmettelijke variant van corona aldaar. De maatregel is bedoeld om het eigen…