Home / Luchtvaart / Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame zakenreizen van de airline. Eerder gebruikte KLM al biobrandstof op andere luchthavens.

Volgens KLM vermindert de uitstoot van CO2 door het gebruik van biobrandstof met tachtig procent. Dit is gerekend op basis van zuivere biofuel; in de praktijk wordt het product echter vermengd met fossiele brandstof om een optimale kwaliteit kerosine te krijgen.

“Deze mix wordt geleverd aan Schiphol en volledig behandeld als een ‘drop-in’ brandstof met behulp van de bestaande brandstofinfrastructuur, leidingen, opslag en hydrantsysteem,” zegt KLM in een verklaring. “Op deze manier draagt duurzame vliegtuigbrandstof bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot van vluchten vanaf Amsterdam door het verminderen van de CO2-voetafdruk in de toeleveringsketen.”

Verder is de voorraad biofuel beperkt, zodat maar een klein aantal vluchten ermee kan worden bevoorraad. De prijs van het product is aanzienlijk hoger dat die van fossiele brandstof.

Reststoffen
KLM benadrukt alleen biofuel in te kopen die wordt gemaakt van afval en reststoffen en die geen negatieve invloed hebben op de voedselproductie of het milieu.

In 2022 opent in Delfzijl, in de provincie Groningen, een fabriek voor biofuel van het bedrijf SkyNRG, met steun van KLM en andere industriële partners. Deze faciliteit moet jaarlijks 75.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof opleveren voor KLM.

Tot de productie in Delfzijl op gang komt neemt KLM biofuel af van Neste. Dit is van oudsher een bedrijf gespecialiseerd in de raffinage van fossiele olie, maar heeft zich de laatste jaren toegelegd op biobrandstof, gemaakt van afval en reststoffen.

Neste – de naam betekent ‘vloeistof’ in het Fins – heeft vier raffinaderijen voor de productie van biofuel: twee in Finland, één in Rotterdam en één in Singapore. De faciliteit op de Maasvlakte van  Rotterdam is de grootste in zijn soort in Europa en levert een miljoen ton duurzame brandstof per jaar op.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…