Home / Luchtvaart / Beste en slechtste punctualiteitsscores van airlines

Beste en slechtste punctualiteitsscores van airlines

Beste en slechtste punctualiteitsscores van airlines

KLM presteert goed in een lijstje van website FlightStats: de Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft de beste punctualiteit van grote netwerk carriers wereldwijd. Flightstats publiceerde niet alleen de beste scores, maar ook de namen van airlines die het minder goed deden, en dat kan niet iedere maatschappij waarderen.

Het verschil in punctualiteit- het op tijd op de bestemming arriveren van uw vlucht- is groot. FlightStats nam de proef op de som en ontdekte dat de kans op vertraging in het ergste geval 56 procent bedroeg. In het beste geval, bij KLM, was de kans op vertraging 11,47 procent.

De site maakte gebruik van verschillende databronnen zoals gegevens van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen zelf, de FAA en Eurocontrol om inzicht te verkrijgen in het mogelijke oponthoud. Gecombineerd leverde dit de volgende ‘winnaars’ en ‘verliezers’ op.

Beste punctualiteit
1. KLM – 11.47 procent
2. Iberia – 11.82 procent
3. JAL – 12.2 procent
4. Qatar Airways – 13.66 procent
5. Austrian – 14.26 procent
6. ANA – 14.46 procent
7. Singapore Airlines – 14.55 procent
8. Delta Air Lines – 14.83 procent
9. TAM Linhas Aéreas – 14.93 procent
10. Qantas – 15.7 procent

Slechtste punctualiteit
1. El Al – 56 procent
2. Icelandair – 41.05 procent
3. Air India – 38.71 procent
4. Philippine Airlines – 38.33 procent
5. Asiana Airlines – 37.46 procent
6. China Eastern Airlines – 35.8 procent
7. Hong Kong Airlines – 33.42 procent
8. Air China – 32.73 procent
9. Korean Air – 31.74 procent
10. Hainan Airlines – 30.3 procent

Wie geschoren wordt moet stilzitten maar vooral Air India, ‘The Maharaja of the Skies’, maakt zich druk om de behaalde derde plaats tussen de slechte scores. “Wij zijn het in het geheel niet eens met het rapport van FlightStats,” zegt een woordvoerder van Air India tegen de Hindustan Times. “Het lijkt erop dat dit rapport verzonnen is, het management van Air India zal dit tot op de bodem uitzoeken.”

Al met al ziet Jim Hetzel, vice president aviation and distribution bij FlightStats een verbetering in de resultaten van dit jaar, het achtste jaar dat de website deze cijfers publiceert. “Het zijn de beste cijfers tot nu toe,” zegt Hetzel tegen nieuwssite Bloomberg. “Ik zie een grote verbetering in de prestaties nu de competitie in de luchtvaart toeneemt.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…