Home / Luchtvaart / Beste en slechtste punctualiteitsscores van airlines

Beste en slechtste punctualiteitsscores van airlines

Beste en slechtste punctualiteitsscores van airlines

KLM presteert goed in een lijstje van website FlightStats: de Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft de beste punctualiteit van grote netwerk carriers wereldwijd. Flightstats publiceerde niet alleen de beste scores, maar ook de namen van airlines die het minder goed deden, en dat kan niet iedere maatschappij waarderen.

Het verschil in punctualiteit- het op tijd op de bestemming arriveren van uw vlucht- is groot. FlightStats nam de proef op de som en ontdekte dat de kans op vertraging in het ergste geval 56 procent bedroeg. In het beste geval, bij KLM, was de kans op vertraging 11,47 procent.

De site maakte gebruik van verschillende databronnen zoals gegevens van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen zelf, de FAA en Eurocontrol om inzicht te verkrijgen in het mogelijke oponthoud. Gecombineerd leverde dit de volgende ‘winnaars’ en ‘verliezers’ op.

Beste punctualiteit
1. KLM – 11.47 procent
2. Iberia – 11.82 procent
3. JAL – 12.2 procent
4. Qatar Airways – 13.66 procent
5. Austrian – 14.26 procent
6. ANA – 14.46 procent
7. Singapore Airlines – 14.55 procent
8. Delta Air Lines – 14.83 procent
9. TAM Linhas Aéreas – 14.93 procent
10. Qantas – 15.7 procent

Slechtste punctualiteit
1. El Al – 56 procent
2. Icelandair – 41.05 procent
3. Air India – 38.71 procent
4. Philippine Airlines – 38.33 procent
5. Asiana Airlines – 37.46 procent
6. China Eastern Airlines – 35.8 procent
7. Hong Kong Airlines – 33.42 procent
8. Air China – 32.73 procent
9. Korean Air – 31.74 procent
10. Hainan Airlines – 30.3 procent

Wie geschoren wordt moet stilzitten maar vooral Air India, ‘The Maharaja of the Skies’, maakt zich druk om de behaalde derde plaats tussen de slechte scores. “Wij zijn het in het geheel niet eens met het rapport van FlightStats,” zegt een woordvoerder van Air India tegen de Hindustan Times. “Het lijkt erop dat dit rapport verzonnen is, het management van Air India zal dit tot op de bodem uitzoeken.”

Al met al ziet Jim Hetzel, vice president aviation and distribution bij FlightStats een verbetering in de resultaten van dit jaar, het achtste jaar dat de website deze cijfers publiceert. “Het zijn de beste cijfers tot nu toe,” zegt Hetzel tegen nieuwssite Bloomberg. “Ik zie een grote verbetering in de prestaties nu de competitie in de luchtvaart toeneemt.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…