Home / Luchtvaart / Belangrijke bijeenkomst ICAO in Montreal begonnen

Belangrijke bijeenkomst ICAO in Montreal begonnen

Belangrijke bijeenkomst ICAO in Montreal begonnen

De lidstaten van burgerluchtvaartorganisatie ICAO zijn vanaf maandagmiddag, Canadese tijd, bijeen in Montreal. Hoofdpunt op de agenda is een nieuw plan om de uitstoot van vliegtuigen beter te beheersen.

Terwijl op dinsdag de algemene vergadering van de onder-organisatie van de Verenigde Naties begint – elf dagen achter elkaar – heette het maandag ICAO World Aviation Forum, een bijeenkomst die niet besluitvormend maar informerend is.

Zoals gebruikelijk bij de VN, krijgen alle lidstaten bij ICAO de kans het woord te doen – komende woensdag spreekt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur & Milieu) namens Nederland.

Centraal tijdens de lange vergadering van ICAO, die eens in de drie jaar wordt gehouden, staat een nieuw milieuvriendelijk systeem onder de naam CORSIA (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation).

Hieraan is door ICAO drie jaar gewerkt en de kans lijkt groot dat de lidstaten ermee in zullen stemmen. CORSIA zou vanaf 2020 in werking moeten treden. De luchtvaartsector dient volgens dit programma te reduceren én te compenseren. Airlines ontvangen een ‘emissieplafond’ en als ze daar boven komen kunnen ze credits kopen ter compensatie van de groei van hun uitstoot na 2020.

ETS
Het was de Europese Unie die de aanzet gaf tot het klimaatplan. De EU streefde al jaren naar een milieuvriendelijk systeem voor de luchtvaart en legde vanaf januari 2012 haar Emission Trading Scheme (ETS) op aan de mondiale luchtvaart die van en naar de EU vloog.

Het mislukte voor een groot deel, want airlines van buiten de Unie weigerden zich bij de strenge regels neer te leggen. Eind 2012 werd ETS voor vluchten die een luchthaven buiten de EU als begin- of eindpunt hebben daarom opgeschort. Binnen de EU is ETS nog wel van kracht.

Verschil ETS en CORSIA
Groot verschil met ETS is dat CORSIA in eerste instantie (tussen 2021 en 2027) niet verplicht is. In het concept wordt gesproken over ‘een vrijwillige pilot’, waaraan regeringen kunnen deelnemen. Vanaf 2027 zou het offset-systeem dan voor alle 191 lidstaten van ICAO wél verplicht moeten zijn.

Van buiten de luchtvaartsector ligt het ICAO-plan daarom onder vuur. De lange periode van vrijwilligheid zou ertoe kunnen leiden dat landen en airlines zich, bij voorbeeld door financiële druk, minder gelegen laten liggen aan de afspraken.

De Nederlandse Climate Neutral Group (CNG) vindt bovendien dat de luchtvaart, ook ICAO, haar eigen uitstoot onderschat, is sceptisch. Behalve CO2 moeten ook andere schadelijke gassen in de berekening worden meegenomen, redeneert CNG. Hiermee gaat de totale uitstoot aan schadelijke stoffen door vliegtuigen met een factor twee omhoog.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…

GBT steunt UNICEF

GBT steunt UNICEF

07/08/2019

American Express Global Business Travel (GBT) is samenwerking aangegaan met UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Het partnership maakt deel uit van GBT’s wereldwijd Responsible Business-programma. GBT heeft in…

BCD Travel koopt TMC in VS

BCD Travel koopt TMC in VS

05/08/2019

BCD Travel heeft een van de grootste TMC’s in Noord-Amerika, de Adelman Travel Group, overgenomen. Adelman is een full-service zakenreisbureau in Milwaukee, Wisconsin. “Onze financiële kracht biedt ons de mogelijkheid…