Home / Luchtvaart / Begrip voor duurder ticket

Begrip voor duurder ticket

Begrip voor duurder ticket

Nederlanders hebben in grote meerderheid begrip voor een hogere ticketprijs door ‘het rampjaar’ 2020. Ook vinden ze gezondheid en veiligheid aan boord van een vliegtuig nog belangrijker dan voorheen. Dit zegt Vliegtickets.nl op basis van een eigen enquête.

“Naar verwachting worden vliegtickets in 2021 duurder. Belangrijkste reden is het rampjaar 2020 door de coronapandemie,” aldus Vliegtickets.nl, onderdeel van het reisbedrijf Otravo. Verder zal de vliegtaks, die al vóór de crisis op de agenda stond en daadwerkelijk per 1 januari 2021 van kracht wordt in Nederland, naar verwachting de prijzen opstuwen. Airlines moeten de heffing van 7,45 euro per persoon doorberekenen aan de passagiers.

In een recente survey (uitgevoerd tussen 19 en 22 december) stelde Vliegtickets de vraag: “Vind je het begrijpelijk als de prijs van een vliegticket volgend jaar zou stijgen?” Van de 1.832 Nederlandse respondenten, in een representatieve steekproef, antwoordde 75,5 procent met ‘ja.’ Niet iedereen is ook meteen bereid het hogere tarief te betalen: 45 procent wil dat wel, 41 procent twijfelt en 14 procent wil het niet.

Voor een retourticket naar een Europese bestemming zou 35 procent van de respondenten  maximaal 250 euro willen betalen, 34 procent is bereid tot 150 euro te gaan. In juni stelde Vliegtickets dezelfde vraag: toen wilde 18 procent maximaal 250 euro betalen en 23 procent maximaal 150 euro.

Sander van Veen, marketingmanager bij Vliegtickets, zegt dat reizigers wel voorwaarden verbinden aan een eventuele meerprijs. “Men verwacht duidelijk flexibiliteit van luchtvaartmaatschappijen, zoals het kunnen annuleren en restitutie of de reis kunnen wijzigen vanwege Covid-19. De consument vindt gezondheid en veiligheid aan boord van een vliegtuig nog belangrijker dan voorheen. Het is dus verstandig als maatschappijen er alles aan doen om dit te waarborgen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…