Home / Luchtvaart / Begrip voor duurder ticket

Begrip voor duurder ticket

Begrip voor duurder ticket

Nederlanders hebben in grote meerderheid begrip voor een hogere ticketprijs door ‘het rampjaar’ 2020. Ook vinden ze gezondheid en veiligheid aan boord van een vliegtuig nog belangrijker dan voorheen. Dit zegt Vliegtickets.nl op basis van een eigen enquête.

“Naar verwachting worden vliegtickets in 2021 duurder. Belangrijkste reden is het rampjaar 2020 door de coronapandemie,” aldus Vliegtickets.nl, onderdeel van het reisbedrijf Otravo. Verder zal de vliegtaks, die al vóór de crisis op de agenda stond en daadwerkelijk per 1 januari 2021 van kracht wordt in Nederland, naar verwachting de prijzen opstuwen. Airlines moeten de heffing van 7,45 euro per persoon doorberekenen aan de passagiers.

In een recente survey (uitgevoerd tussen 19 en 22 december) stelde Vliegtickets de vraag: “Vind je het begrijpelijk als de prijs van een vliegticket volgend jaar zou stijgen?” Van de 1.832 Nederlandse respondenten, in een representatieve steekproef, antwoordde 75,5 procent met ‘ja.’ Niet iedereen is ook meteen bereid het hogere tarief te betalen: 45 procent wil dat wel, 41 procent twijfelt en 14 procent wil het niet.

Voor een retourticket naar een Europese bestemming zou 35 procent van de respondenten  maximaal 250 euro willen betalen, 34 procent is bereid tot 150 euro te gaan. In juni stelde Vliegtickets dezelfde vraag: toen wilde 18 procent maximaal 250 euro betalen en 23 procent maximaal 150 euro.

Sander van Veen, marketingmanager bij Vliegtickets, zegt dat reizigers wel voorwaarden verbinden aan een eventuele meerprijs. “Men verwacht duidelijk flexibiliteit van luchtvaartmaatschappijen, zoals het kunnen annuleren en restitutie of de reis kunnen wijzigen vanwege Covid-19. De consument vindt gezondheid en veiligheid aan boord van een vliegtuig nog belangrijker dan voorheen. Het is dus verstandig als maatschappijen er alles aan doen om dit te waarborgen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….