
KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil tussen het Light-tarief zonder koffer en het Standard-tarief, dat recht geeft op één stuks ruimbagage, is 80 euro op basis van een retour.
KLM werkt met zogenoemde Branded Fares, waarbij tarieven worden gebundeld in drie standaardpakketten met hun eigen prijskaartje en niveau van dienstverlening: Light, Standard en Flex. Passagiers die kiezen voor Light betalen uitsluitend de basisprijs van het ticket. Zij mogen één stuk handbagage gratis meenemen en daarnaast nog een kleinere tas, bijvoorbeeld voor een laptop. In de pakketten Standard en Flex is onder meer één koffer inbegrepen.
Passagiers die zonder koffer reizen profiteren van dit systeem, omdat de basistarieven tussen de 0 en 80 euro goedkoper zijn geworden, afhankelijk van de bestemming. Maar slechts zo’n 15 procent van de intercontinentale passagiers reist zonder koffer.
Branded Fares hebben betrekking op de twaalf laagste boekingsklassen in de economy class. Bagageregels voor premium economy en business class blijven ongewijzigd: respectievelijk 23 kilo en 32 kilo aan ruimbagage zonder extra kosten.
Eerder werd het Light-tarief al geïntroduceerd op vluchten binnen Europa en naar de Amerika’s. Medio 2018 werd dat uitgebreid voor vluchten naar Centraal en Zuid-Amerika en het Caraïbisch gebied. Voortaan moet de koffertoeslag ook worden betaald voor tickets naar Azië, Afrika, het Midden-Oosten en het Indisch subcontinent (India, Pakistan Bangladesh en Sri Lanka). Reizen naar de volgende landen zijn hier vooralsnog van uitgesloten: Benin, Burkina Faso, China, Congo, Ghana, Guinea, Ivoorkust, Liberia, Madagaskar, Mauritanië, Mauritius, Mali, Niger, Senegal, Sierra Leone, Seychellen, Togo, Tsjaad en Vietnam. Naar landen waar passagiers voorheen twee koffers gratis mochten inchecken, zoals bijvoorbeeld Kenia en Tanzania, is voortaan slechts de eerste koffer zonder toeslag.
“De zakelijke markt zal hier weinig van merken,” zegt Klein. “Veel van onze zakelijke passagiers zijn lid van ons frequent flyer programma Flying Blue en vanaf het niveau Silver zijn zij gevrijwaard van de toeslag.”
Naast de drie pakketten waarin diensten zijn gebundeld, blijft het ook mogelijk om los ancillaries te kopen. Stel je hebt voor Light gekozen, dan kun je in een later stadium alsnog een koffer bij boeken tegen betaling. Daar betaal je dan wel iets meer voor, 100 euro per retour. Het instapniveau van Flying Blue, Explorer, geeft recht op 10 euro korting op de koffertoeslag.

