Home / Luchtvaart / BA-toestel landt in Edinburgh in plaats van Düsseldorf…

BA-toestel landt in Edinburgh in plaats van Düsseldorf…

BA-toestel landt in Edinburgh  in plaats van Düsseldorf…

Een toestel van British Airways is maandag op de verkeerde luchthaven geland. De BAe 146 zou een reguliere vlucht uitvoeren van Londen City Airport naar Düsseldorf, maar landde in Edinburgh, Schotland.

De vlucht werd ‘s ochtends uitgevoerd namens BA door de kleine Duitse chartermaatschappij WDL Aviation, die We’re going your way als slogan voert. Hoeveel passagiers er aan boord van het viermotorige toestel waren, heeft BA niet gezegd. Het vliegtuigtype heeft een capaciteit van rond de honderd stoelen.

Het inzetten van vliegtuigen van andere  maatschappijen onder wet lease, het inhuren van toestel plus bemanning, is heel gebruikelijk in de luchtvaart. Als een carrier tijdelijk een gebrek heeft aan capaciteit (vliegtuigen), wordt er gezocht naar alternatieven elders.

Intercom
De passagiers hadden aanvankelijk niets in de gaten – de vluchttijd tussen Londen naar Düsseldorf is vergelijkbaar met die naar Edinburgh en niemand die er erg in had. Pas toen de gezagvoerder via de intercom meedeelde dat de landing naar de Schotse hoofdstad was ingezet, was voor de passagiers duidelijk dat er iets niet klopte.

Toen ook de piloten in de gaten kregen dat ze op de verkeerde luchthaven zaten, vroegen ze aan de passagiers wie er naar Düsseldorf wilde. Iedereen stak haar/zijn hand op.

Achteraf bleek dat de piloten het verkeerde vluchtplan hadden gekregen. Het toestel was niet uit koers geraakt, de vliegers dachten écht dat ze naar Edinburgh moesten en niet naar de Duitse stad in het Roergebied.

Aan de grond
De luchthaven van Edinburgh wilde of kon de passagiers niet opvangen, ze moesten aan boord blijven. Het toestel bleef tweeënhalf uur aan de grond staan en steeg toen weer op, ditmaal wel richting Düsseldorf.

Landen op een andere luchthaven dan de bedoeling was, komt een enkele keer voor, met name als het twee locaties zijn die vlak bij elkaar liggen. In dat geval is het meestal een fout van de piloten die de aanpalende airports door elkaar halen.

Bij BA/WDL moet er iets anders aan de hand zijn geweest; Edinburgh en Düsseldorf liggen vanuit Londen gezien in verschillende richtingen en ver uit elkaar.

Excuses
BA heeft inmiddels haar excuses aangeboden aan de passagiers en zegt samen met WDL uit te zoeken hoe het misverstand kon ontstaan. De passagiers hebben overeenkomstig EU 261 ook recht op een vergoeding van 250 euro per persoon.

BA heeft toegezegd met elke passagier individueel contact op te zullen nemen en naar wordt aangenomen zal de airline vlot betalen, om verdere reputatieschade te voorkomen.

Foto van website WDL

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…