Home / Luchtvaart / BA en Iberia lid ELFAA

BA en Iberia lid ELFAA

BA en Iberia lid ELFAA

British Airways en Iberia van de International Airlines Group (IAG) zijn lid geworden van de European Low Fares Airline Association. Dit is vrijdag bekendgemaakt. Vueling, ook van de IAG, zat al bij ELFAA.

John Hanlon, de secretaris-generaal van ELFAA, zei vrijdag in een verklaring “euforisch” te zijn over de drie nieuwe leden – de regionale carrier Iberia Express van IAG is apart lid geworden. ELFAA telde tot nu toe negen leden, waaronder Transavia, easyJet en Ryanair. BA en Iberia stapten vorige week uit de Associatie van Europese Airlines omdat ze vonden dat de AEA het standpunt verwoordde dat de Golf-carriers oneerlijke concurrentie bedrijven door het ontvangen van staatssteun. De IAG zegt te geloven in verdere liberalisering en wil niets horen over kritiek op Emirates, Etihad en Qatar Airways. Enkele dagen later verliet ook airberlin de AEA. Saillant detail is dat Qatar Airways een belang van 10 procent heeft in IAG, terwijl Etihad bijna dertig procent van de aandelen in airberlin bezit.

Hoewel ELFAA in ledenaantal fors kleiner blijft dan AEA gaf Hanlon daar een andere draai aan. De airlines in zijn organisatie vervoeren samen het grootste aantal passagiers in Europa, zei hij. Dat is waar: Ryanair en easyJet waren in 2014 met zijn beiden al goed voor een slordige 145 miljoen passagiers. Waar Hanlon niet op inging was de vraag hoe zijn organisatie zal omgaan met BA, Iberia en Iberia Express, die helemaal geen prijsvechters zijn en als zodanig drie vreemde eenden in de bijt zijn. Dochter Vueling van IAG is wel een lowcostcarrier. Willie Walsh, de CEO of IAG, repte daar ook met geen woord over en zei in een verklaring “uit te zien naar samenwerking met ELFAA en haar leden.”

ELFAA heeft zich niet uitgesproken over de Golf-kwestie. Dat hoeft ook niet, want de leden van de organisatie vliegen allemaal point-to-point en vrijwel alle vluchten zij in Europa, terwijl de drie Golf-maatschappijen die nu onder vuur liggen typische netwerkcarriers zijn met een intercontinentale dienstregeling.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….