Home / Luchtvaart / BA en Iberia lid ELFAA

BA en Iberia lid ELFAA

BA en Iberia lid ELFAA

British Airways en Iberia van de International Airlines Group (IAG) zijn lid geworden van de European Low Fares Airline Association. Dit is vrijdag bekendgemaakt. Vueling, ook van de IAG, zat al bij ELFAA.

John Hanlon, de secretaris-generaal van ELFAA, zei vrijdag in een verklaring “euforisch” te zijn over de drie nieuwe leden – de regionale carrier Iberia Express van IAG is apart lid geworden. ELFAA telde tot nu toe negen leden, waaronder Transavia, easyJet en Ryanair. BA en Iberia stapten vorige week uit de Associatie van Europese Airlines omdat ze vonden dat de AEA het standpunt verwoordde dat de Golf-carriers oneerlijke concurrentie bedrijven door het ontvangen van staatssteun. De IAG zegt te geloven in verdere liberalisering en wil niets horen over kritiek op Emirates, Etihad en Qatar Airways. Enkele dagen later verliet ook airberlin de AEA. Saillant detail is dat Qatar Airways een belang van 10 procent heeft in IAG, terwijl Etihad bijna dertig procent van de aandelen in airberlin bezit.

Hoewel ELFAA in ledenaantal fors kleiner blijft dan AEA gaf Hanlon daar een andere draai aan. De airlines in zijn organisatie vervoeren samen het grootste aantal passagiers in Europa, zei hij. Dat is waar: Ryanair en easyJet waren in 2014 met zijn beiden al goed voor een slordige 145 miljoen passagiers. Waar Hanlon niet op inging was de vraag hoe zijn organisatie zal omgaan met BA, Iberia en Iberia Express, die helemaal geen prijsvechters zijn en als zodanig drie vreemde eenden in de bijt zijn. Dochter Vueling van IAG is wel een lowcostcarrier. Willie Walsh, de CEO of IAG, repte daar ook met geen woord over en zei in een verklaring “uit te zien naar samenwerking met ELFAA en haar leden.”

ELFAA heeft zich niet uitgesproken over de Golf-kwestie. Dat hoeft ook niet, want de leden van de organisatie vliegen allemaal point-to-point en vrijwel alle vluchten zij in Europa, terwijl de drie Golf-maatschappijen die nu onder vuur liggen typische netwerkcarriers zijn met een intercontinentale dienstregeling.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…