Home / Luchtvaart / B737 MAX overal in de ban

B737 MAX overal in de ban

B737 MAX overal in de ban

Sinds vandaag wordt de Boeing 737 MAX overal ter wereld aan de grond gehouden, in afwachting van onderzoek naar de toedracht van een dodelijke crash, afgelopen zondag – de tweede van een ‘MAX” binnen een half jaar.

Zondag crashte een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian, waarbij alle 157 passagiers en crew omkwamen. Eind oktober 2018 stortte een identiek toestel van het Indonesische Lion Air neer, met de dood van de 189 inzittenden als gevolg.

De omstandigheden van de twee ongelukken lijken sterk op elkaar: de piloten van beide fonkelnieuwe vliegtuigen raakten meteen na het opstijgen, bij helder weer, de controle volledig kwijt. Een dergelijke crash is normaal gesproken al zeldzaam, twee keer kort achter elkaar, met een zelfde type vliegtuig is helemaal uitzonderlijk. Vandaar dat veel airlines en luchtvaartautoriteiten eerst willen weten wat de oorzaak is en of er een verband bestaat tussen de twee ongelukken.

Europa
Gisteren sloot het Europese luchtruim voor de MAX. Zondag en maandag hadden andere landen, waaronder China, Indonesië en Ethiopië deze drastische maatregel al genomen. Maar de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA hield vooralsnog vast aan haar standpunt dat de Boeing MAX, een product van eigen bodem,  luchtwaardig was.

De VS en Canada waren vandaag de laatste twee landen die alsnog opdracht gaven de Boeing 737 MAX voorlopig niet meer te laten vliegen. Wereldwijd staan nu alle vliegtuigen van de types Boeing 737 MAX 8 en MAX 9 aan de grond.

Wat in de VS behalve de crash van zondag een rol heeft gespeeld is de reeks van klachten van Amerikaanse piloten over de Boeing 737 MAX die is opgedoken. CNN kreeg inzage in een federale database, waarin piloten een aantal malen melding maken van een ‘nose-down pitch’ met de automatische piloot in werking, zonder enige reden. Pas bij het uitzetten van de automatische piloot wisten de piloten hun vliegtuig weer recht te trekken.

Bij de twee dodelijke crashes was dit ook het geval: de vliegtuigen doken met de neus scherp naar beneden. Op geringe hoogte was dit meteen duidelijk.

Onderzoek
Hoewel uit onderzoek de oorzaak van de crashes nog moet worden vastgesteld – van beide gecrashte vliegtuigen zijn de zwarte dozen gevonden – is door analisten al in de richting gewezen van een nieuw mechanisme aan boord, dat de neus van de MAX automatisch naar beneden drukt in geval van een stall (overtrek). Mogelijk functioneert dit systeem niet goed en is het bij de tweede crashes meteen na het opstijgen geactiveerd, waarna de piloten het toestel niet meer konden corrigeren.

Voor Boeing is de ‘grounding’ van zoveel vliegtuigen in een keer desastreus. De fabrikant staat voor vele miljoenen aan claims te wachten van airlines en lijdt tevens zware reputatieschade. Van de Boeing 737 MAX zijn op dit moment nog rond de 5.000 in bestelling. Aflevering van exemplaren die klaar zijn aan klanten loopt vertraging op, terwijl er mogelijk ook annuleringen komen.

Boeing had zes jaar geleden ook problemen met een nieuw type toestel, de 787 Dreamliner. De accu’s aan boord bleken brandgevaarlijk. Ook toen werd wereldwijd besloten de vliegtuigen aan de grond te houden, een situatie die enige maanden aanhield; toen was het probleem opgelost. Het verschil is wel dat de interventie rond de Dreamliner op tijd kwam: er had nooit een ongeluk plaats.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….