Home / Luchtvaart / B737 MAX overal in de ban

B737 MAX overal in de ban

B737 MAX overal in de ban

Sinds vandaag wordt de Boeing 737 MAX overal ter wereld aan de grond gehouden, in afwachting van onderzoek naar de toedracht van een dodelijke crash, afgelopen zondag – de tweede van een ‘MAX” binnen een half jaar.

Zondag crashte een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian, waarbij alle 157 passagiers en crew omkwamen. Eind oktober 2018 stortte een identiek toestel van het Indonesische Lion Air neer, met de dood van de 189 inzittenden als gevolg.

De omstandigheden van de twee ongelukken lijken sterk op elkaar: de piloten van beide fonkelnieuwe vliegtuigen raakten meteen na het opstijgen, bij helder weer, de controle volledig kwijt. Een dergelijke crash is normaal gesproken al zeldzaam, twee keer kort achter elkaar, met een zelfde type vliegtuig is helemaal uitzonderlijk. Vandaar dat veel airlines en luchtvaartautoriteiten eerst willen weten wat de oorzaak is en of er een verband bestaat tussen de twee ongelukken.

Europa
Gisteren sloot het Europese luchtruim voor de MAX. Zondag en maandag hadden andere landen, waaronder China, Indonesië en Ethiopië deze drastische maatregel al genomen. Maar de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA hield vooralsnog vast aan haar standpunt dat de Boeing MAX, een product van eigen bodem,  luchtwaardig was.

De VS en Canada waren vandaag de laatste twee landen die alsnog opdracht gaven de Boeing 737 MAX voorlopig niet meer te laten vliegen. Wereldwijd staan nu alle vliegtuigen van de types Boeing 737 MAX 8 en MAX 9 aan de grond.

Wat in de VS behalve de crash van zondag een rol heeft gespeeld is de reeks van klachten van Amerikaanse piloten over de Boeing 737 MAX die is opgedoken. CNN kreeg inzage in een federale database, waarin piloten een aantal malen melding maken van een ‘nose-down pitch’ met de automatische piloot in werking, zonder enige reden. Pas bij het uitzetten van de automatische piloot wisten de piloten hun vliegtuig weer recht te trekken.

Bij de twee dodelijke crashes was dit ook het geval: de vliegtuigen doken met de neus scherp naar beneden. Op geringe hoogte was dit meteen duidelijk.

Onderzoek
Hoewel uit onderzoek de oorzaak van de crashes nog moet worden vastgesteld – van beide gecrashte vliegtuigen zijn de zwarte dozen gevonden – is door analisten al in de richting gewezen van een nieuw mechanisme aan boord, dat de neus van de MAX automatisch naar beneden drukt in geval van een stall (overtrek). Mogelijk functioneert dit systeem niet goed en is het bij de tweede crashes meteen na het opstijgen geactiveerd, waarna de piloten het toestel niet meer konden corrigeren.

Voor Boeing is de ‘grounding’ van zoveel vliegtuigen in een keer desastreus. De fabrikant staat voor vele miljoenen aan claims te wachten van airlines en lijdt tevens zware reputatieschade. Van de Boeing 737 MAX zijn op dit moment nog rond de 5.000 in bestelling. Aflevering van exemplaren die klaar zijn aan klanten loopt vertraging op, terwijl er mogelijk ook annuleringen komen.

Boeing had zes jaar geleden ook problemen met een nieuw type toestel, de 787 Dreamliner. De accu’s aan boord bleken brandgevaarlijk. Ook toen werd wereldwijd besloten de vliegtuigen aan de grond te houden, een situatie die enige maanden aanhield; toen was het probleem opgelost. Het verschil is wel dat de interventie rond de Dreamliner op tijd kwam: er had nooit een ongeluk plaats.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NH Flower Market geopend

NH Flower Market geopend

17/05/2019

Het NH Hotel Collection Amsterdam Flower Market heeft deze week officieel zijn deuren geopend. Het hotel stond tot nu toe bekend als het NH Carlton en is na een uitgebreide…

Banen weg bij Air France

Banen weg bij Air France

15/05/2019

Air France krimpt haar netwerk op de korte afstand in, waardoor 465 banen verdwijnen. Een woordvoerder zegt in Parijs tegen Zakenreis dat de concurrentie van de hogesnelheidstrein Air France op…

Topman Jet Airways stapt op

Topman Jet Airways stapt op

15/05/2019

Vinay Dube, de CEO van Jet Airways, is opgestapt. Dit heeft de carrier vandaag bekendgemaakt. Ook drie andere topmanagers hebben Jet verlaten. De ondergang van de Indiase partner van Air…

Inclusief denken bij Transavia

Inclusief denken bij Transavia

14/05/2019

Transavia wil de eigen uitstoot van CO2 verlagen en tegelijkertijd ‘vliegen voor iedereen mogelijk houden.’ Dit heeft directeur Mattijs ten Brink gezegd op de Lentebijeenkomst van de Dutch Aviation Group…